Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna z osobami bezrobotnymi PS-3S-PSB
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Miś L., Nóżka M., Smagacz-Poziemska M., Nasze problemy. Bieda i bezrobocie we współczesnym społeczeństwie polskim, Kraków 2011.

Polakowski D., Determinanty funkcjonowania osoby pozostającej bez pracy oraz uwarunkowania współpracy z pracownikiem socjalnym, WRZOS, 2013.

Skowrońska A. , Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, CRZL 2014.

Staręga-Piasek J. (red.) Bezrobocie – między diagnozą a działaniem, IRSS, Warszawa 2013.

Stanek K. (2022), Praca socjalna z osobami bezrobotnymi, [w:], E. Grudziewska (red.), Metody i techniki pracy z osobami bezrobotnymi, niepełnosprawnościami z osobami z zaburzeniami psychicznymi, doświadczającymi przemocy, Metodyka pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Difin, s. 9-56,

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.) i rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. (Dz.U. 2016 nr 0 poz. 1828).

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2016 nr 0 poz. 2046).

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wzoru kontraktu socjalnego (Dz. U. 2010 nr 218 poz. 1439).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę na instytucji rynku pracy i instrumentów polityki społecznej działających w na rzecz aktywizacji osób

bezrobotnych i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Posiada wiedzę na temat funkcjonowania osoby bezrobotnej.

Umiejętności

Student/-ka potrafi dokonać wstępnej analizy przypadku danej osoby i zaproponować działania służące interesom klienta wykluczonego

społecznie z powodu braku pracy.

Potrafi współdziałać z instytucjami działającymi na rzecz osób bezrobotnych; przygotowuje plany pracy, kontrakty socjalne z osobą

bezrobotną.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie potrzebę rozwoju własnych umiejętności w pracy z osobą bezrobotną

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: zaliczenie z oceną, na którą składają się:

(1) obecność oraz przygotowanie do zajęć,

(2) aktywny udział w zajęciach,

(3) pozytywna ocena dokumentacji pracy z przypadkiem (case work), uwzględniająca: diagnozę przypadku (karta pracy, wywiad środowiskowy), kontrakt socjalny, plan pracy z osobą bezrobotną i jej rodziną zgodnie z przyjętą metodyką pracy socjalnej;

4) zaliczenie kolokwium zaliczeniowego (50%+1);

Zakres tematów:

1. Omówienie problematyki poruszanej podczas zajęć: tematy, literatura przedmiotu (1h).

1.1. Aktywność zawodowa w dobie współczesności (Praca jako podstawowa działalność człowieka. Praca i zatrudnienie w systemie prawa. Bezrobocie w Polsce i Unii Europejskiej. Dane statystyczne dot. bezrobotnych.

2. Bezrobocie. Istota bezrobocia. Przyczyny i konsekwencje występowania bezrobocia.

Bezrobocie jako przyczyna przyznawania świadczeń pomocy społecznej. Charakterystyka społeczno-demograficzna bezrobotnych klientów pomocy społecznej. Cechy psychospołeczne osób bezrobotnych. Wskazania do diagnozy osób bezrobotnych.

3. Instytucje świadczące pomoc osobom bezrobotnym

3.1. Instytucje pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem instytucji działających na rzecz osób bezrobotnych i ich rodzin.

3.2. Instytucje rynku pracy w Polsce.

3.3.Instytucje zatrudnienia socjalnego i ekonomii społecznej.

3.4 Usługi i świadczenia dla osób bezrobotnych

3.5. Usługi i świadczenia z pomocy społecznej.

3.6. Usługi i świadczenia oferowane przez instytucje rynku pracy.

3.7. CIS i spółdzielnie socjalne.

4. Zadania ośrodków pomocy społecznej w aktywizacji zawodowej bezrobotnych. Praca socjalna z przypadkiem w oparciu o:

4.1. Dialog motywujący,

4.2. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach,

4.3. Coaching,

4.4. Kontrakt socjalny. Współpraca ośrodka pomocy społecznej.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: mini wykład;

Metody poszukujące: problemowe (metoda problemowa i sytuacyjna), ćwiczeniowo-praktyczne (metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, studium przypadku, coaching),

praca z dokumentami oraz dyskusja (dyskusja nt. case work)

Metody eksponujące: prezentacja wyników pracy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 4125
Katarzyna Stanek 11/ szczegóły
2 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, sala 4125
Katarzyna Stanek 13/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)