Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie w klasie szkolnej PE-2S-WKS
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP

• Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak

• Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach /(2013), pod red. Bałachowicz J i Rowickiej A; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka

• Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej

• Lukasek A, Ostapińska M, (2023) Wizerunek i rola nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w opinii rodziców, w red. Chrobak, S, Nowak, M, Lukasek A, Kształcenie i wychowanie – postpandemiczna transformacja, WSGEhttps://www.researchgate.net/publication/368354907_Wizerunek_i_rola_nauczyciela_edukacji_przedszkolnej_i_wczesnoszkolnej_w_opinii_rodzicow

• Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia,

• Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk

• Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”,

• Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin

Literatura uzupełniająca:

• Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR

• Coach, tutor… wychowawca / Joanna Ludwika Pękala // (2017) W : Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. T. 2, Refleksyjność w codzienności edukacyjnej / redakcja Iwona Paszenda. – Wrocław : Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego,

• Kompetencje nauczyciela wychowawcy / (2002) red. nauk. Ferenz K,, E. Kozioł ; Uniwersytet Zielonogórski. – Zielona Góra : Redakcja Wydawnictw Humanistyczno-Społecznych UZ,

• Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE,

• Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307

• Mistrz – mentor – wychowawca : z problematyki twórczego wychowania i edukacji (2018)/ pod redakcją J. Posłusznej i Magdaleny Prejsnar-Wąsacz. – Kraków : Wydawnictwo Aureus,

• Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą

• Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą cz. 1

• Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE

Czasopisma

•Wychowanie w przedszkolu

•Problemy Opiekuńczo Wychowawcze (wybrane zagadnienia)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego jak też różnych środowiskach wychowawczych, w tym szczególnie klasie szkolnej, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych na poziomie wczesnej edukacji.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych dotyczących funkcjonowania klasy szkolnej, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, zwłaszcza w klasie szkolnej, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga wczesnej edukacji.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30

Przygotowanie się do zajęć, literatura: 10

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Sposoby pomiaru efektów kształcenia realizowanych przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:

1. Obecność na ćwiczeniach;

2. Aktywność na zajęciach – zabieranie głosu w dyskusji; czynny udział w ćwiczeniach na poszczególnych zajęciach; praca w podgrupach;

3. Przygotowanie projektu działań dla wybranego problemu według podanego szablonu.

Zakres tematów:

• Wprowadzenie do przedmiotu. Zapoznanie z celem przedmiotu, omówienie treści programowych, prezentacja efektów kształcenia, omówienie literatury przedmiotu, zapoznanie z formami i warunkami zaliczenia przedmiotu.

• Definicja wychowania, cel zasady, zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, poziomy profilaktyki społecznej

• Komunikacja interpersonalna w klasie szkolnej (znaczenie mowy werbalnej i niewerbalnej, bariery i ułatwienie w komunikacji)

• Tworzenie bezpiecznej przestrzeni w przedszkolu i szkole, proces socjalizacji w grupie

• Rola nauczyciela- wychowawcy jego wizerunek: cechy, umiejętności, kompetencje

• Współpraca z rodzicem (znaczenie pierwszego kontaktu) oraz innymi specjalistami w procesie wychowania i wpierania rozwoju dziecka w wychowaniu.

• Prawa i obowiązki dziecka w grupie przedszkolnej i szkolnej

• Rozpoznawanie potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia

• Wpieranie rozwoju dzieci ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi (metody pracy z dzieckiem)

• Konflikt, rodzaje, kryterium, źródła powstawania konfliktu, następstwa, sposoby rozwiazywania konfliktów

• Mediacja szkolna i rówieśnicza, cel , znaczenie zalety korzyści przeciwskazania warunki wprowadzania mediacji do placówki

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza przypadków, film.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:50 - 11:25, sala 4228
każdy czwartek, 11:40 - 13:15, sala 4228
Aleksandra Lukasek 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)