Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa PE-2F-AKU
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Dyskusja nad prezentowanymi materiałami audiowizualnymi i tekstami. filmy popularnonaukowe ifabularne ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998) Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy (Francja, Laurent Orluc 2011)

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012

Jared Diamond „Nowa naukowa synteza historii człowieka” /w:/ Nowy renesans. Granice nauki, red. J. Rockman, Wyd. CiS, Warszawa 2005; s. 23-38.

R. Girard, Kozioł ofiarny, Łódż 1987.

Film fabularny „Władca Much” (1971) reż. Peter Brook na podstawie powieści Wiliama Gordinga pod tym samym tytułem

M. Mead Kultura i tożsamość, Warszawa 11971,2000.

Fim fabularny, Odlot Milosa Formana (1969).

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma wiedzę w zakresie ogólnych prawidłowości rozwoju ga-tunku ludzkiego formułowanych przez przedstawicieli głów-nych nurtów i kierunków antropologii.

- Ma wiedzę na temat zagadnień dotyczących rodzajów więzi społecznej ukazanych w perspektywie antropologii kulturowej.

- Posiada wiedzę dotyczącą definicji gatunku, człowieka i kultury, dziejów ludzkości, różnic między społecznościami pierwotnymi a cywilizowanymi, a także podstawowych kon-cepcji kulturowego wyjaśniania rozwoju gatunku i ich krytyki.

- Przedstawia genezę antropologii, etnografii i etnologii oraz koncepcje relacji między nimi.

- Przedstawia główne nurty teoretyczne z zakresu antropologii kulturowej .

- Opisuje mechanizmy reprodukcji i rozwoju kulturowego, obja-śnia różnice między kulturą jedno- i dwuwarstwową w odniesieniu do zjawisk edukacyjnych.

Umiejętności

- Potrafi dokonać interpretacji zjawisk związanych z funkcjonowaniem kultur pierwotnych, zna zasady metody terenowej Bronisława Malinowskiego i potrafi je stosować w praktyce, potrafi czytać ze zrozumieniem prace antropolo-giczne.

- Potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, wykorzystując wiedzę antropologiczną w analizie problemów pedagogicznych.

Kompetencje społeczne

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do uzupełnienia i rozwinięcia wiedzy czytając klasyczne dzieła antropologii kulturowej jak i śledząc nowe informacje dotyczą-ce rozwoju tej dziedziny.

- Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać w roli pedagoga

- Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, przy poszanowaniu różnorodności tworzących go tradycji.

Metody i kryteria oceniania:

gzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa.

Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.

Zakres tematów:

Problematyka społeczeństw pierwotnych i ich odniesienia do wspólczesności. Paleolit i neolit. Lowcy i zbieracze a rolnicy i hodowcy. Społeczne uwarunkowania ról płciowych, Stosunek do własności i indywidualności.

Wspólczesny ewolucjonizm -Jared Diamond i jego synteza mechanizmów rozwoju ludzkości.

Problem zła w życiu społecznym. Narodziny konfliktów i przemocy w życiu społecznym Rene Girard i Wiliam Golding.

Ostatnim zagadnieniem jest kwestia relacji międzypoklleniowych w ujęciu Margaret Mead i Milosa Formana.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja w oparciu o teksty i materiały audiowizualne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:40 - 13:15, Budynek z aulami C, sala 3413
Andrzej Ciążela 7/ szczegóły
2 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1104/1105
Andrzej Ciążela 22/ szczegóły
3 każda środa, 9:50 - 11:25, Budynek z aulami C, sala 3413
Andrzej Ciążela 17/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)