W1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej
1. Pojęcia podstawowe – wprowadzenie
2. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych
W2. Założenia, cele, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej
1. Założenia diagnozy pedagogicznej
2. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju
3. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka
4. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych
5. Cechy diagnozy pedagogicznej
6. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego
7. Modele działania diagnostów
W3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej
1. Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych
2. Wyznaczniki metodyki diagnozy
3. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej
4. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej
5. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne, i in.)
6. Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze
7. Rodzaje pomiarów i skal
8. Rodzaje obserwacji i testów
9. Kwestionariusz ankiety
10. Planowanie narzędzia pomiaru
W4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju
1. Diagnoza rozwoju dziecka
2. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej
3. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM
4. Diagnoza funkcjonalna, ICF
5. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna
6. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii
W5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie
1. Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych)
2. Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby
3. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego
4. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego
5. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej
W6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji
1. Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
2. Ewaluacja a diagnoza
3. Ewaluacja edukacyjna
4. Schemat przygotowań do ewaluacji
W7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji
1. Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym
2. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów
3. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE
4. Diagnostyka w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych
5. Orzecznictwo psychopedagogiczne a orzekanie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności
W8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej
1. Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej
2. Efekty Pigmaliona i egzaminatora
3. Informacje o zaliczeniu przedmiotu
|