Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej PC-5F-DPS
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44

- Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

- Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

- Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Skałbania, B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

- Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

- Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

- Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

- Wybrane rozporządzenia MEN oraz MPiPS

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe - test wielokrotnego wyboru.

Zakres materiału - treści z wykładów oraz wskazana literatura.

Zakres tematów:

Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej

1. Pojęcia podstawowe – wprowadzenie

2. Analiza historyczna rozwoju diagnostyki pedagogicznej – osoby, które wywarły wpływ na kształtowanie się diagnozy i jej definicji w naukach społecznych

Założenia, cele, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej

1. Założenia diagnozy pedagogicznej

2. Cele i obszary diagnozy według jej rodzaju

3. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka

4. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych

5. Cechy diagnozy pedagogicznej

6. Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego

7. Modele działania diagnostów

Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej

1. Edukacyjna diagnostyka nieformalna a metodologia badań naukowych

2. Wyznaczniki metodyki diagnozy

3. Strategie poznawcze w diagnozie pedagogicznej

4. Procedury i metody badań w diagnostyce pedagogicznej

5. Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne, i in.)

6. Metoda diagnozy, technika diagnostyczna, narzędzie badawcze

7. Rodzaje pomiarów i skal

8. Rodzaje obserwacji i testów

9. Kwestionariusz ankiety

10. Planowanie narzędzia pomiaru

Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju

1. Diagnoza rozwoju dziecka

2. Diagnoza potencjału rozwojowego, dojrzałości szkolnej i wrażliwości edukacyjnej

3. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM

4. Diagnoza funkcjonalna, ICF

5. Diagnoza różnicowa a diagnoza funkcjonalna

6. Przydatność operacjonalizacji celów kształcenia lub wychowania w planowaniu procesu rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii

Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie

1. Ocena funkcjonowania edukacyjnego - diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej (ocenianie szkolne, dostosowanie egzaminów zewnętrznych)

2. Ocena funkcjonowania psychicznego - rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby

3. Wybrane metody ocena funkcjonowania fizycznego

4. Wybrane metody oceny funkcjonowania społecznego

5. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej

Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji

1. Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2. Ewaluacja a diagnoza

3. Ewaluacja edukacyjna

4. Schemat przygotowań do ewaluacji

Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji

1. Diagnostyka w pracy placówek oświatowych - model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodny z polskim prawem oświatowym

2. Modele funkcjonowania zespołów specjalistów

3. Etapy postępowania w pracy z uczniem ze SPE

4. Diagnostyka w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych

5. Orzecznictwo psychopedagogiczne a orzekanie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności

Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej

1. Normy i kwestie etyczne diagnostyki pedagogicznej

2. Efekty Pigmaliona i egzaminatora

3. Informacje o zaliczeniu przedmiotu

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca - wykład oparty na słowie i prezentacji za pomocą programu Power Point.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Trochimiak 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)