Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kwestie społeczne w filmie, literaturze i malarstwie 00-FF-KWF
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. M. Mikołajczyk, Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Wyd. APS, Warszawa 2014.

2. W. Giz, Kwestia społeczna w koncepcji Zofii Daszyńskiej-Golińskiej

http://www.krakow.pte.pl/pliki/zn-pte-nr-4/zn-nr-4-pte09giza.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka posiada wiedzę na temat głównych kwestii i problemów społecznych występujących w Polsce oraz ich przemian na przestrzeni lat

Umiejętności

Student/-ka potrafi dokonać analizy i diagnozę kwestii i problemów społecznych oraz wskazać instytucje polityki społecznej, w tym rolę organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Student/-ka dokonuje krytycznej oceny własnych kompetencji, myśli i działa samodzielnie. Potrafi dyskutować oraz dokonywać analiz materiałów zastanych

Metody i kryteria oceniania:

obecność i aktywność na zajęciach - aktywny udział w dyskusjach i

debatach

Zakres tematów:

Każde zajęcia będą składały się z trzech części. Podczas pierwszej zostanie

przedstawiona i omówiona dana kwestia społeczna, podczas drugiej będziemy oglądać

fragment filmowy, czytać literaturę lub analizować obrazy przedstawiające omawianą

tematykę. Podczas trzeciej części będzie prowadzona dyskusja / debata nt. sposobu

przedstawienia danej kwestii społecznej oraz wpływu sztuki na podtrzymanie lub

przełamanie stereotypu dotyczącego danej kwestii społecznej.

Program zajęć:

• Pojęcie, cechy i klasyfikacje kwestii społecznych

• „Arizona” czyli filmowa opowieść o społecznych kosztach bezrobocia

• „Dwaj ludzie z szafą” jako etiuda filmowa o wykluczeniu społecznym

• „Niebieskoocy” jako dokument filmowy o dyskryminacji

• „Cyrk motyli” jako film o włączeniu społecznym osób z niepełnosprawnościami

• „Miasto ślepców” jako literacka opowieść o społecznym wymiarze pandemii

• Bieda i ubóstwo jako motyw w malarstwie Vincenta van Gogha

• „Grace księżna Monako”, czyli filmowa opowieść o władzy, roli społecznej i różnicach

kulturowych

• „Coco Chanel” jako film ukazujący kwestię przełamywania stereotypów płciowych

• „Król kier”, czyli filmowa opowieść o osobach z zaburzeniami psychicznymi

• „Trędowata” jako przykład literackiej opowieści o klasach i nierównościach społecznych

• Starość jako motyw w malarstwie Rembrandta

• Społeczna kwestia pracy na podstawie „Nocy i dni” Marii Dąbrowskiej

• „27 śmierci Toby’ego Obeda” reportaż publicystyczny o kwestii wynaradawiania dzieci

• Motyw konfliktu pokoleń w „Chłopach” Władysława Reymonta

• „Uprowadzona” jako filmowa opowieść o handlu ludźmi

• Depresja, niezrozumienie i próby samobójcze młodzieży na przykładzie „Salonu

samobójców”

• „Pora umierać” czyli filmowa opowieść o przemijaniu

Metody dydaktyczne:

a) konwersatorium

b) dyskusja

c) analiza materiału filmowego

d) analiza dzieł literatury i sztuki malarskiej

e) debata oksfordzka

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 3131/3132
Arkadiusz Korycki 26/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)