Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się PE-2S-PPT
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Gruszczyk-Kolczyńska E. (2013), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Wyd. WSiP

- Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2012.

- Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012.

- Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Olsztyn 2000.

- Hudson D. (2019), Specyficzne trudności w uczeniu się. Wyd. Harmonia

Literatura uzupełniająca:

- Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.

- Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003.

- Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Przewodnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 2005.

- Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1996.

- Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011.

- Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

- Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.

- Ledzińska M., Czerniawska E. (2011), Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Wyd. PWN

- Psychologia ucznia i nauczyciela (2011), red. S. Kowalik, Wyd. PWN

- Ziemowit Włodarski (1996), Psychologia uczenia się, cz. 1 i 2, Wyd. PWN

- Galloway Ch. (1988), Psychologia uczenia się i nauczania, Wyd. PWN

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki korekcyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym i dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki korekcyjnej.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w procesie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru efektów kształcenia na wykładzie: egzamin.

Na egzaminie obowiązywać będą treści poruszane na wykładzie i literatura obowiązująca. Egzamin będzie przeprowadzony w formie pisemnej. Egzamin miał charakter wypowiedzi pisemnej.

Zakres tematów:

Bloki tematyczne:

1. Ustalenia terminologiczne (rozwój, uczenie się) oraz istotne koncepcje procesu uczenia się

2. Ważniejsze przyczyny trudności w uczeniu się, przeciwdziałanie

3. Sposoby zapobiegania niepowodzeniom edukacyjnym

4. Uczenie się jako konstruowanie wiedzy (wiedza o świecie)

5. Uczenie się jako rozwijanie umiejętności (liczenie i rachowanie, czytanie i pisanie – przygotowanie i kształtowanie umiejętności)

6. Wspomaganie procesów intelektualnych (uwaga, pamięć)

Metody dydaktyczne:

Podczas prowadzonych wykładów będą wykorzystywane metody podające, problemowe (poszukujące) i eksponujące (waloryzacyjne) w tym elementy dyskusji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, (sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, (sala nieznana)
Jan Jelinek 23/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)