Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka projektowania oraz prowadzenia szkoleń i warsztatów PE-3S-MWA
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Zaliczenie dwóch zadań domowych.

2. Praca zaliczeniowa - zaprojektowanie oraz poprowadzenie sesji szkoleniowej na wybrany temat

Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie pracy praktycznej, która obejmuje zaplanowanie oraz poprowadzenie sesji szkoleniowej na wybrany temat. Praca realizowana jest w grupach 3 osobowych. Ocena za poprowadzenie sesji stanowi podstawę do wyznaczenia oceny z przedmiotu.

W trakcie zajęć studenci będą mieli do wykonania indywidualnie dwa zadania domowe. Ocena zadań odbywa się na ZAL/NZAL. W przypadku niezaliczenia jednej pracy ocena z przedmiotu zostaje obniżona o 0,5 oceny w dół, w przypadku niezaliczenia dwóch prac ocena ostateczna z przedmiotu zostanie obniżona o 1 stopień.

Zakres tematów:

Ćwiczenia 1. Szkolenia pracowników jako forma wspomagająca proces uczenia się i adaptacji do organizacji

Treści szczegółowe: definicje szkoleń i ich praktyczne konsekwencje, kluczowe cechy szkoleń, szkolenie a kształcenie - porównanie, szkolenie a trening - porównanie, wspieranie uczenia się przez organizację, koncepcja uczenia się przez doświadczanie D. Kolba,

sytuacja szkoleniowa i jej oddziaływanie na pracowników.

Literatura:

1. Bramley, P. (2007). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: ABC a Wolters Kluwer Business, „Wprowadzenie” s. 11-14.

2. Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GWP, rozdział 1 „Szkolenie jako wspomaganie procesu uczenia się” s. 13-52.

3. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka moderatora, rozdział 2 „Szkolenie a trening” s. 37-50.

Ćwiczenia 2. Rodzaje szkoleń i powody ich organizacji

Treści szczegółowe: rodzaje szkoleń i ich specyfika, szkolenia otwarte; szkolenia zamknięte.

Literatura:

1. Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GWP, rozdział 1 „Szkolenie jako wspomaganie procesu uczenia się” s. 13-52.

Ćwiczenia 3. Model cyklu szkoleniowego

Treści szczegółowe: przebieg cyklu szkoleniowego w zależności od rodzaju szkolenia; rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych;

projektowanie szkolenia; przygotowanie materiałów szkoleniowych; przeprowadzenie szkolenia; ocena szkolenia.

Literatura:

1. Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GWP, rozdział 2 „Etapy cyklu szkoleniowego”: s. 53-136.

Ćwiczenia 4-5. Rozpoznawanie i analiza potrzeb szkoleniowych (RAPS) jako pierwszy etap cyklu szkoleniowego

Treści szczegółowe: powody identyfikacji potrzeb szkoleniowych; ogólne założenia RAPS; obszary analizy potrzeb szkoleniowych na

poziomie - pracownika, stanowiska, organizacji; osoby odpowiedzialne za identyfikację potrzeb szkoleniowych pracowników - kwintet

szkoleniowy; sposoby i metody określania potrzeb szkoleniowych pracowników: obserwacja, wywiad, ankieta, analiza dokumentów, testy

kompetencyjne i psychologiczne, kwestionariusze, techniki skrajnego zdarzenia, symulacje.

Literatura:

1. Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GWP, rozdział 2 „Etapy cyklu szkoleniowego”: s. 53-136.

2. Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Sp. z o. o., rozdział 1, s. 13-28.

4. Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Sp. z o. o., rozdział 3, s. 49-66.

Ćwiczenia 6. Planowanie i projektowanie programów-szkoleniowo rozwojowych

Treści szczegółowe: modele uczenia się w programach szkoleniowych; style uczenia się i preferencje pracowników dotyczące uczenia

się; potencjalne przeszkody mogące zakłócić proces uczenia się uczestników; formułowanie celów szkolenia; rola charakterystyki

uczestników (liczba, wiek, doświadczenie, motywacja, co o nich wiadomo?), planowanie czynności trenera; dobór metod szkoleniowych;

kolejność materiału szkoleniowego.

Literatura:

1. Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Sp. z o. o., rozdział 4-5, s. 69-95.

Ćwiczenia 7. Planowanie i realizacja szkoleń w miejscu pracy

Treści szczegółowe: ustalanie programu szkolenia, rodzaje metod szkoleniowych, metodyka pracy trenera, trener w akcji, rozpoczęcie

szkolenia, identyfikacja problemów szkoleniowych, aktywizowanie grupy, zespół trenerów, język trenera, pomoce szkoleniowe

Literatura:

1. Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Sp. z o. o., rozdział 6, s. 96-108.

2. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka moderatora, rozdział 4 „Trener w akcji” s. 83-116.

3. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka moderatora, rozdział 7 „Język trenera” s. 225-244.

Ćwiczenia 8. Planowanie i realizacja szkoleń poza miejscem pracy

Treści szczegółowe: ustalanie programu szkolenia, miejsce szkolenia, rodzaje metod szkoleniowych, wady i zalety szkolenia poza

miejscem pracy, szkolenie grupowe, metodyka pracy trenera, rozpoczęcie szkolenia, identyfikacja problemów szkoleniowych,

aktywizowanie grupy.

Literatura:

1. Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Sp. z o. o., rozdział 7, s. 109-128.

2. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, rozdział 4-6, s.

67-124.

Ćwiczenia 9. Sytuacje trudne podczas szkolenia

Treści szczegółowe: sytuacje trudne wynikające z błędów w przygotowaniu, sytuacje wynikające z czynników niezależnych od trenera,

sytuacje prowokowane przez trudnych uczestników; metody radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.

Literatura:

1. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka moderatora, rozdział 6 „ Sytuacje trudne w pracy trenera” s.

165-224.

2. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, rozdział 12

„ Radzenie sobie z trudnymi osobami” s. 211-220.

3. Aleksander, N.P. (2000). Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów. Kielce: Wydawnictwo Jedność, s. 197-204.

4. Volpel, K.W. (1999). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i prktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Jedność. Rozdział 6. Radzenie

sobie z problemami, s. 139-194.

Ćwiczenia 10. Ocena (ewaluacja) programów szkoleniowo-rozwojowych

Treści szczegółowe: modele oceny efektywności szkoleń Bramleya i kirkpatricka; ogólne zasady oceny programów

szkolenioworozwojowych;

cztery poziomy oceny wg. Kirkpatricka – ocena reakcji, ocena procesu uczenia się, ocena zachowań, ocena wyników; projektowanie

procesu oceny; metody oceny programów szkoleniowych; oceny gorące i długoterminowe; projektowanie narzędzi oceny programów

szkoleniowych; metody analizy wyników oceny programów szkoleniowo-rozwojowych – oszacowanie wartości szkolenia; studia

przypadków wykorzystania modelu oceny programów szkoleniowo-rozwojowych.

Literatura:

1. Bramley, P. (2007). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: ABC a Wolters Kluwer Business, „Wprowadzenie” s. 11-14.

2. Bramley, P. (2007). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: ABC a Wolters Kluwer Business, rozdział 8-11 s. 93-160.

3. Kirkpatrick, D. L. (2001). Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka, rozdział 1 „Pojęcia,

zasady, wskazówki i techniki” s. 21-98.

Ćwiczenia 11-15. Mini sesje szkoleniowe prowadzone przez uczestników

Treści szczegółowe: metody uczenia się na stanowisku pracy; praca w parach, ćwiczenia w małej grupie, ćwiczenia w dużej grupie,

zasady efektywnego przeprowadzania: wykład, dyskusja, pokaz, pytania i odpowiedzi, analiza przypadku, gry i symulacje, odgrywanie ról, prezentacja i doskonalenie stosowania wybranych metod szkoleniowych.

Literatura:

1. Aleksander, N.P. (2000). Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów. Kielce: Wydawnictwo Jedność. s. 43-71.

2. Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GWP, rozdział 3 „Metody prowadzenia zajęć” s. 138-188.

3. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna rozdział 9-10 s.

162-197.

4. Fisher, F., Tees, D. W. (1992). Poradnik szkoleniowy. Warszawa: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, s. 9-94.

5. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka moderatora, rozdział 5 „ Warsztat trenera – metody

prowadzenia zajęć” 121-164.

6. Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GWP, rozdział 4 „Uczenie się w grupie” s. 188-243

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

WIEDZA

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja multimedialna

-działania praktyczne

-praca z tekstem

UMIEJĘTNOŚCI

-pokaz

-modelowanie

-prezentacja

-działania praktyczne

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

-dyskusja

-pokaz

-prezentacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 30h

Przygotowanie się do zajęć - 15h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - przygotowanie się do poprowadzenia sesji szkoleniowej - 15h

Przygotowanie prac domowych - 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 ECTS

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, sala 3232
Jacek Gralewski 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)