Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca z rodziną PE-2S-WZO
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Tarszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia, WSiP, Warszawa 2009

Jundziłł I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989

Kawula S., Bragiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 1997

Pietruszewski K., Jak pomóc nastolatkom?, Wydawnictwo Lux Libri, Kraków 1998

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002

Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007

Literatura uzupełniająca:

Pecyna M., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998

Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011

Barbaro de B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, CM UJ, Kraków 1994

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE2_W08

- Omawia relacje rodziny i innych instytucji wychowawczo-edukacyjnych w wybranej perspektywie teoretycznej; definiuje takie pojęcia odnoszące się do relacji między uczestnikami procesu wychowawczego jak: współpraca, partnerstwo, współdziałanie, opór.

PE2_W13

- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wybranych środowiskach wychowawczych i instytucjach życia społecznego w kontekście współpracy z rodziną.

- Przedstawia charakterystykę rodziny, jako środowiska wychowawczego.

PE2_W20

- Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat wybranych biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw wychowania dzieci w rodzinie.

- Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w odniesieniu do funkcjonowania rodziny.

PE2_W21

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą udzielania pomocy i wsparcia pedagogicznego rodzinie i dziecku/uczniowi zdolnemu na różnych etapach edukacji.

UMIEJĘTNOŚCI

PE2_U01

- Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat wybranych zjawisk związanych z wychowaniem w rodzinie.

- Samodzielnie wyszukuje i przetwarza informacje związane z problemami wychowania w rodzinie, poszukuje optymalnych rozwiązań dla napotkanych problemów.

PE2_U02

- W nawiązaniu do poznanych koncepcji teoretycznych, analizuje wybrane zjawiska społeczne dotyczące rodziny, w perspektywie pedagogicznej.

PE2_U05

- Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących zagadnień związanych ze środowiskiem rodzinnym, popartych odpowiednimi argumentami.

- Formułując zasady współpracy szkoły z rodziną powołuje się na poglądy różnych teoretyków oraz praktyków, kierując się przy tym zasadami etycznym.

PE2_U12

- Potrafi pracować w zespole; potrafi skutecznie zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole, przygotować i przeprowadzić w grupie prezentację multimedialną na temat wybranych zagadnień dotyczących rodziny, jako środowiska wychowawczego oraz współpracy z rodziną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE2_K05

- Rozumie konieczność etycznego zachowania w kontaktach ze środowiskiem rodzinnym dziecka, pomaga w sposób profesjonalny.

- Dostrzega złożoność sytuacji wychowawczych, skutkującą dylematami etycznymi i błędami wychowawczymi.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu

Zakres tematów:

1.Przypomnienie i poszerzenie wiedzy na temat rodziny, jako środowiska wychowawczego, funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie.

Współpraca z rodziną – zasady, metody, środki oraz formy organizacyjne efektywnej współpracy na różnych etapach edukacji ucznia/dziecka.

2.Wspomaganie rozwoju ucznia/dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (uczeń/dziecko zdolne oraz uczeń/dziecko wymagające wspomagania rozwoju w poszczególnych obszarach edukacyjnych) - współpraca z rodziną

3.Pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne aspekty uczestnictwa rodziców w procesie wychowania i kształcenia.

4.Integracja włączająca – współpraca z rodziną ucznia/dziecka z niepełnosprawnością

5.Rodzina i szkoła wobec współczesnych problemów dzieci i młodzieży (uzależnienie od gier komputerowych, alkoholizm, nikotyna i środki psychoaktywne, narkomania, sekty, zaburzenia odżywiania, agresja, wykluczenie z grupy i inne sytuacje trudne).

6.Rodzina dysfunkcyjna – określenie, postępowanie w sytuacji trudnej (aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne)

7.Aspekt etyczny i odpowiedzialność pedagoga współpracującego ze środowiskiem rodzinnym ucznia/dziecka.

8.Komunikacja w procesie wychowania i kształcenia (jak skutecznie porozumiewać się z rodzicami ucznia/dziecka).

Metody dydaktyczne:

Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25, sala 1070/1071
Beata Szurowska 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)