Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych PC-2S-MWG
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Lektura obowiązkowa

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

D.Al-Khamisy Zabawa dydaktyczna w przedszkolu materiał przesłany online

wykład z dnia 21.03 przesłany online na usos

Lektura uzupełniająca

Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA.

Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN.

Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP.

Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.

Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.

Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN.

Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Tran

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna procesy poznawcze i potrafi je scharakteryzować na zaawansowanym poziomie

Potrafi dokonać charakterystyki rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i dziecka z różnymi zaburzeniami rozwoju

Zna różne metody i programy pracy z dziećmi

Umiejętności

Potrafi zaprezentować program rozwijający wybrane umiejętności poznawcze, takie jak: pamięć, uwaga, spostrzegawczość, rozumowanie, i dokonać rzetelnej oceny jego przydatności do pracy z dziećmi z problemami rozwojowymi

Potrafi na forum grupy zaprezentować ćwiczenia, rozwijające wybrane umiejętności poznawcze

Potrafi samodzielnie stworzyć zarys programu rozwijania umiejętności poznawczych (w tym także przykładowych ćwiczeń dla uczestników) i przedstawić wyniki swojej pracy na forum grupy

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie wiedzy naukowej w rozwoju zawodowym

Metody i kryteria oceniania:

Udział w wykładach, dyskusja

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Rozwój poznawczy dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami

- Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości

- Teoria umysłu

- Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka

- Metody wspomagające koncentrację uwagi

- Metody pomagające w ćwiczeniu pamięci oraz metody ułatwiające zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji

- Metody, pomagające rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci i umiejętności językowe

- Metody wspomagające rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci

- Metody wspierające rozwój teorii umysłu

Teoria umysłu a zachowania społeczne oraz neurony lustrzane i ich znaczenie w rozwoju poznawczym,

Teoretyczne implikacje dla metodyki rozwoju poznawczego , rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych 6 latach życia.Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości ,

Wybrane metody rozwoju poznawczego w grupie zróżnicowanej, strategie nauczania usprawniające myślenie, praca w małych grupach, toutoring rówieśniczy i nauczycielski, rola pytań w rozwoju myślenia, metody koncentracji uwagi

Metody dydaktyczne:

wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, egzamin

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1207
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek z aulami C, sala 3232
Joanna Rostkowska 27/ szczegóły
2 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1207
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek z aulami C, sala 3232
Joanna Rostkowska 27/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)