Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia trzeciego wieku SC-3F-STW
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

) Fabiś, J. K. Wawrzyniak, Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015.

2) A. Kotlarska-Michalska Anna, Wielość ról rodzinnych pokolenia sandwicz, Societas Communitas, nr 1(21)2016, s. 57-80.

3) J. Zalewska, Od starości „przy rodzinie” do kultury czasu wolnego. Praktyki społeczne ludzi starych., [w:] A. Janiak- Jasińska, K. Sierakowska, A. Szwarc, Ludzie starzy i starość na ziemiach polskich od XVIII w do XXIw ( na tle porównawczym) Tom II, s. 171-191.

4) M. Stankowska, Teściowe i synowe. Studium relacji. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018, s. 53-89, s. 224-303

5) M. Straś- Romanowska, Późna dorosłość. Wiek starzenia się, [w:] B. Harwas- Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Tom II ( Charakterystyka okresów życia człowieka ), Wydawnictwo PWN, s. 263- 292.

6) M. Bieńko Wizerunek „seksownego staruszka” jako wyzwanie wobec tradycyjnego kontekstu postrzegania starych ludzi,[ w:] Małgorzata H. Herudzińska I. Błaszczak (red.) Znane i nieznane oblicza starości jako obszar wyzwań dla społeczeństw XXI wieku, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016 s. 73-83.

7) A. Żurek, Seniorzy i ich więzi rodzinne, ,[ w:] M. Herudzińska, I. Błaszczak (red.) Znane i nieznane oblicza starości jako obszar wyzwań dla społeczeństw XXI wieku, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016 s. 73-83.

8) M. Kiljan, Otoczenie przyjazne osobom w starszym wieku w świetle koncepcji Aging-in-Plac [w:] M. Herudzińska I. Błaszczak (red.) Znane i nieznane oblicza starości jako obszar wyzwań dla społeczeństw XXI wieku, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016 s. 216-228.

9) Senior.Hub, Jakość życia osób starszych w Polsce w pierwszym roku pandemii COVID-19. Raport z badania, kwiecień 2021.

10) GUS, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2019r. Raport. Warszawa, 2019.

11) M. Rosochacka- Gmitrzak, Gdy starość nie jest już sprawą tylko rodziny: emancypacyjne przejście w gerontologii społecznej, [w:] M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł red., Obrazy życia rodzinnego i intymności. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 351-371.

Metody i kryteria oceniania:

warunkiem zaliczenia jest pozytywny wynik z testu jednokrotnego wyboru

Zakres tematów:

Wprowadzenie. Kwestie definicyjne

2) Podstawowe Dane demograficzne dotyczące seniorów

3) Teorie dotyczące starości

4) Seniorzy w pandemii

5) Senior w rodzinie – rola babci i dziadka, relacje z dorosłymi dziećmi,

6) Senior w rodzinie część 2 – rola teściowej, teścia, Sandwich generation

7) Bliskie związki seniorów

8) Samodzielność seniorów. Kwestie związane z opieką

9) Kwestie mieszkaniowe, Cohousing seniorów

10) Uczestnictwo w kulturze seniorów

11) Medialne przekazy na temat starości

12) Wyzwania w okresie starości - bieda i społeczne wykluczenie seniorów. Cyfrowe wykluczenia seniorów

13) Aktywna starość . Rola UTW

14) Programy lokalne na rzecz seniorów

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją w programie Power Point, z elementami dyskusji, film dydaktyczny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, sala 2120/2121
Magdalena Stankowska 52/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)