Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z organizacjami pozarządowymi PS-3S-WJO
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227.

E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492.

Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach

pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009

Arczewska Magdalena, Współpraca międzysektorowa przy tworzeniu polityk

publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska, [w:]

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej – Biblioteka Pożytku Publicznego,

Warszawa 2011

Raport GUS, Działalność stowarzyszeń i podobnych organizacji społecznych, fundacji, społecznych podmiotów wyznaniowych oraz samorządu gospodarczego i zawodowego w 2020 r.

Raport GUS, Zakłady stacjonarne pomocy społecznej w 2020 roku

Raport, GUS, Beneficjenci środowiskowej pomocy społecznej w 2020 roku

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów (jednostki, grupy, społeczności), żeby angażować ich w starania na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.

Zna i interpretuje potrzeby społeczne.

Umie stosować w praktyce wiedzę naukową w zakresie……. (prawa, polityki społecznej, metodologii pracy socjalnej itp.).

Wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemu.

Wie jak realizować statutowe założenia i regulaminy pracy placówki z uwzględnieniem zasad poufności i dostępności udzielanej pomocy.

Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji, informacji i wiedzy.

Wie jak łączyć elementy poszczególnych metod w zakresie odpowiadającym sytuacji osoby i rodziny.

Rozumie sytuację osoby i rodziny.

Dokonuje analizy dokumentów oraz właściwej interpretacji przepisów prawa, dostosowywanie ich do sytuacji osoby.

Wie jakie są uprawnienia i ich zakres oraz sposoby egzekwowania.

Umiejętności:

Umie starannie i zwięźle prowadzić dokumentację, zgodnie z zasadami i sztuką.

Stosuje standardy etyczne i zawodowe w pracy.

Potrafi pozyskiwać środki i wyszukiwać sposoby pomocy innym.

Stosuje wiedzę i rozumienie w praktyce.

Potrafi korzystać ze wsparcia instytucji świadczących pomoc (z obszaru opieki zdrowotnej, edukacji, terapii itp.).

Wie jak wykorzystywać materialne środowisko placówki dla poprawy jakości usług.

Potrafi współpracować z klientem i ważnymi osobami z ich otoczenia.

Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów, instytucjami oraz wolontariuszami.

Aktywizuje społeczność lokalną.

Inicjuje i współrealizuje projekty działań społecznych, wspomaga aktywność, kształtuje postawy i stosunki międzyludzkie.

Kompetencje społeczne:

Potrafi słuchać innych celowo i ze zrozumieniem.

Tworzy i podtrzymuje wspomagające relacje interpersonalne.

Potrafi uczyć innych.

Komunikuje się skutecznie niewerbalnie i werbalnie - w mowie i na piśmie.

Potrafi nawiązywać i podtrzymywać kontakt i budujące stosunki międzyludzkie.

Buduje i wykorzystuje swój autorytet.

Negocjuje, nawiązuje kontakty i współpracuje z innymi ludźmi.

Potrafi docenić i twórczo wykorzystać zasoby dostępne w placówce i w społeczności.

Okazuje ciepło i empatię.

Szanuje podmiotowość klientów pracy socjalnej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową będzie składała się uśredniona ocena z:

a) przygotowanego i zaprezentowanego podczas zajęć w grupach zadaniowych wniosku o realizację zadania publicznego

b) przygotowanie analizy wybranego przykładu współpracy jednostki organizacyjnej pomocy społecznej z organizacją pozarządową

c) aktywności na zajęciach

Zakres tematów:

Historia i podstawowe formy prawne organizacji pozarządowych w Polsce i na świecie

Funkcjonowanie organizacji społecznych w Polsce. Szanse i zagrożenia rozwojowe

Źródła finansowania działalności NGO

Instytucje pomocy i integracji społecznej

Rola III sektora w realizacji zadań z zakresu pomocy i integracji społecznej

Współpraca instytucji pomocy społecznej z organizacjami pozarządowymi - przykłady dobrych praktyk

Metody dydaktyczne:

konwersatorium, metoda warsztatowa, metoda facylitacji, analiza raportów i opracowań, prezentacja, debata, uzupełnianie wniosków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:30 - 15:05, sala 1207
Arkadiusz Korycki 13/ szczegóły
2 każda środa, 11:40 - 13:15, sala 1207
Arkadiusz Korycki 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)