Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej PC-5F-PIW
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób

z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), s. 133-157.

Kowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja (s. 37-58). Tom III. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska.

Szumski G. (2010). Wokół edukacji włączjącej. Warszawa: Wydawnictwo APS. (wybrane fragmenty)

Szumski G. (2009). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: PWN-APS. (wybrane fragmenty)

Lektury uzupełniające:

Al.-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Baranowicz, K. (2006). Pozadydaktyczne efekty integracji dzieci niepełnosprawnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.

Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Metody i kryteria oceniania:

Pomiar efektów kształcenia: wiedza - egzamin w formie pisemnej/test z pytaniami otwartymi odbędzie się na uczelni. Umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość pracy z uczniem w grupie integracyjnej i włączającej

Zakres tematów:

1. Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej.

2. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie.

3. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka.

4. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia;

5. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych.

6. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia.

7. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych.

Metody dydaktyczne:

wykład z użyciem narzędzi multimedialnych, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy czwartek, 13:30 - 15:05, sala 3083 (aula A)
Magda Lejzerowicz 173/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.