Metodologia badań pedagogicznych ilościowych PC-5F-MBI
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008. M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006. M. Łobocki – „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Warszawa 2000. T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie pedagogiki specjalnej. Zna metodologiczne założenia prowadzenia badan ilościowych. Zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach jakościowych. Zna założenia analizy danych ilościowych. Umiejętności Planuje proces badań ilościowych. Dobiera metody, techniki i narzędzia do celu badań ilościowych. Konstruuje własne narzędzia do realizacji badań ilościowych. Analizuje i interpretuje wyniki badań ilościowych, formułuje wnioski pedagogiczne z badań. Kompetencje społeczne Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych. Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek zaliczenia: uzyskanie minimalnego wyniku końcowego 51% (średnia wyników uzyskanych z prac domowych i testu końcowego) - prace domowe (forma proponowana przez prowadzącego) - test sprawdzający wiadomości i umiejętności praktyczne zdobyte podczas ćwiczeń Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
||
Zakres tematów: |
- Ilościowe i jakościowe badania społeczne. - Zasady projektowania badań ilościowych w pedagogice specjalnej. - Konceptualizacja i operacjonalizacja w badaniach ilościowych: pojęcia i definicje oraz zmienne i wskaźniki. - Rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych. - Pomiar w badaniach ilościowych: trafność i rzetelność pomiaru. - Narzędzia pomiarowe w badaniach ilościowych: indeksy i skale. - Skale ilościowe – konstruowanie; budowa kwestionariusza ankiety. - Rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych. - Kodowanie danych ilościowych. - Analiza danych ilościowych. - Konstruowanie raportów z badań ilościowych. - Prezentacja wyników badań ilościowych. |
||
Metody dydaktyczne: |
- rozwiązywanie zadań w grupach podczas zajęć - prace domowe - test sprawdzający wiedzę i umiejętności praktyczne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:30 - 15:05,
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B,
sala 2202/2203 |
Małgorzata Korko | 20/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy wtorek, 15:20 - 16:55,
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B,
sala 2202/2203 |
Małgorzata Korko | 28/ |
szczegóły![]() |
3 |
każdy wtorek, 8:00 - 9:35,
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B,
sala 2202/2203 |
Karolina Jabłońska | 29/ |
szczegóły![]() |
4 |
każdy wtorek, 9:50 - 11:25,
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B,
sala 2202/2203 |
Karolina Jabłońska | 18/ |
szczegóły![]() |
5 |
każdy wtorek, 11:40 - 13:15,
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B,
sala 2202/2203 |
Karolina Jabłońska | 31/ |
szczegóły![]() |
6 |
każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45,
Budynek dydaktyczny - główny A,
sala 1104/1105 |
Karolina Jabłońska | 26/ |
szczegóły![]() |
7 |
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55,
Budynek dydaktyczny - główny A,
sala 1104/1105 |
Karolina Jabłońska | 21/ |
szczegóły![]() |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.