Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2010
Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, WSPR-APS, Warszawa 2007
Urban B., Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Iwanicki H., Rola turystyki i survivalu w resocjalizacji młodzieży, Problemy Opiekuńczo -Wychowawcze, ROK LV (541), Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Czerwiec 2015.
Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Identyfikuje i opisuje uczestników procesu resocjalizacji, ich specjalne potrzeby oraz szacuje metody diagnozowania i rozpoznawania ich deficytów i potrzeb
Wymienia i opisuje nowatorskie metody i techniki pracy resocjalizacyjno – wychowawczej z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie oraz zagrożonymi nieprzystosowaniem i demoralizacją.
Umiejętności
Prezentuje własne pomysły oddziaływań resocjalizacyjnych wykazując się kreatywnością i popiera ich uzasadnioną argumentacją w kontekście wybranych ujęć teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi w pracy pedagoga resocjalizacyjnego.
Projektuje i wybiera odpowiednio dobrane metody oddziaływań resocjalizacyjnych, mające swoje zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i wykolejoną społecznie.
Posiada umiejętność rozwijania twórczości i kreatywnych postaw wychowanka, umiejętnie włączając się w proces resocjalizacyjny osób społecznie nieprzystosowanych.
Kompetencje społeczne
Docenia konieczność pogłębiania swojej wiedzy teoretycznej oraz doświadczenia praktycznego w celu uzyskiwania efektów w pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej.
Podejmuje wyzwania dotyczące możliwości niesienia realnej pomocy innym jednostkom, mając głębokie przeświadczenie o sensie i konieczności swojej pracy oraz jej efektach.
|
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność i aktywność studenta na zajęciach
- ocena umiejętności weryfikacji i zastosowania wybranych metod oddziaływań resocjalizacyjnych do aktualnych potrzeb i sytuacji wychowanków
- sprawdzenie umiejętności dokonania analizy współczesnych metod resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym
- ocena kreatywności studenta w zakresie możliwości wykorzystania znanych przez niego nowatorskich metod i technik resocjalizacji
|
Zakres tematów: |
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Omówienie podstawowych założeń teoretycznych.
2. Prezentacja najważniejszych teorii twórczości
3. Heurystyczny model resocjalizacji
4. Metoda resocjalizacyjna przez sport (przygotowanie konspektu zajęć- realizacja podczas hospitacji w placówce resocjalizacyjnej)
5. Resocjalizacji poprzez kulturę i sztukę: terapia przez muzykę, plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji.
6. Psychodrama i socjodrama jako metody wspomagające proces resocjalizacji
7. Tworzenie projektów twórczego oddziaływania na nieletnich (realizacja projektów przez studentów w wybranych placówkach).
8. Powtórzenie i podsumowanie materiału i zaliczenie zajęć.
|
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie, prezentacja
|