Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia mikrostruktur społecznych SC-3F-SMI
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Berger, Luckmann „Społeczne tworzenie rzeczywistości” str. 202 - 246

Rapley T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa, WN PWN, s. 133-156.

Turowski J. (1993). Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin, KUL.

Szmatka J. (2008). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 89-96.

Brzeziński J. (1980). Technika socjometrii, [w:] Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa, PWN, s. 287-308.

Gergen K. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 79-112.

Goffman E. (2006). Rytuał interakcyjny, Warszawa, WN PWN, s. 114-138.

ANNA MATUCHNIAK-KRASUSKA, „KONCEPCJA HABITUSU U PIERRE'A BOURDIEU”, Hybris nr 31 (2015)

Film „Secret of the Wild Child”

Marody M. (2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa, Wyd. Scholar, s. 170-204.

Szynkiewicz S. (1976). Rodzina. Elementy systemu pokrewieństwa. W: Biernacka M., Frankowska M. and Paprocka W. (red.) Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, Vol. I. Wrocław: Ossolineum, s.477–501.

Bojar H. (1991). Rodzina i życie rodzinne. W: M. Marody (red.), Co nam zostało z tych lat... Społeczeństwo polskie u progu zmiany systemowej, Londyn: Aneks.

Sikorska M. (2019). Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności, Warszawa, Wyd. Scholar, s. 76-118 (lub do 139).

Zawistowicz-Adamska K. (1948). Społeczność wiejska. Łódź, Polski Instytut Służby Społecznej, s. 64-124: Dziadek 64-71, Ciotka 71-83, Najmłodsi 83-90, Młodzież 90-99, Rekrutacja 100-107, Odświętność 108-112, Wesele 113-124.

Konecki K. (1992). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna. Studium folkloru fabrycznego, Wyd. UŁ, rozdz. 11, Rytuały ośmieszania, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1-s3-126/Przeglad_Socjologii_Jakosciowej-r2007-t3-n1-s3-126.pdf.

Metody i kryteria oceniania:

• Obecność (dozwolone dwie nieobecności)

• Przygotowanie do zajęć (czytanie zadanej literatury)

• Wykonywanie zadań domowych (2 zadania)

• Dobrze przygotowany referat/badanie socjometryczne dodaje pół oceny do oceny z egzaminu (referaty mogą być do tekstów: Szynkiewicz, Bojar, Sikorska – do tych trzech są bardzo potrzebne, Gergen, Marody, Konecki; pozostałe teksty czytają wszyscy. Jeśli referaty, pozostali notują i po referacie są proszeni o krótkie odtworzenie najważniejszych treści)

• Aktywność na zajęciach (trzy plusy – pół oceny w górę, ale tylko w przypadku, jeśli student uzyskał ocenę pozytywną na podstawie liczby punktów z egzaminu)

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

1. Zajęcia wprowadzające w problematykę

I. Ćwiczenia towarzyszące tematom wykładów

2. Socjalizacja pierwotna i wtórna

3. Socjologia interakcji: analiza konwersacji

4. Małe grupy społeczne. Zadanie fotograficzne

5. Jak socjologowie odkryli znaczenie małych nieformalnych grup społecznych? Badania socjologii organizacji pracy na początku XX wieku

6. Co bada socjogram? Analiza rozkładu atrakcyjności interpersonalnej

7. Intensyfikacja powiązań społecznych w dobie technologii społecznego nasycenia

II Ćwiczenia pogłębiające tematykę

8. Socjologia interakcji: badanie reguł rozmowy (ad. wykład interakcja społeczna)

9. Habitus w teorii Pierra Bourdieu (ad. socjalizacja)

10. Dzikie dzieci – przypadki życia poza społeczeństwem (ad. socjalizacja)

11. Współczesna socjalizacja przez przedmioty (ad. socjalizacja)

12. Rodzina i jej przemiany (ad. małe grupy i socjalizacja)

13. Tradycyjna społeczność lokalna. Mała grupa społeczna? (ad. małe grupy)

14. Socjalizacja wtórna w miejscu pracy (ad. małe grupy, socjalizacja, interakcja społeczna)

15. Powtórzenie

Metody dydaktyczne:

- nauka czytania ze zrozumieniem, interpretacji i krytycznej lektury tekstów

- dyskusja

- zadania grupowe na zajęciach pomagające w zrozumieniu i pogłębieniu tematu, analizie omawianych zagadnień

- zadania domowe:

1. zadanie fotograficzne - pomagające w opracowaniu podstaowych pojęć z socjologii mikrostruktur społecznych

2. analiza reguł rozmowy na podstawie wybranych scen z filmów - przybliżające tematykę i metody analizy socjologii interakcji

- wykonanie badania socjometrycznego i analiza socjogramu

- referat

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, (sala nieznana)
Joanna Zalewska 16/ szczegóły
2 każdy czwartek, 17:10 - 18:45, (sala nieznana)
Arkadiusz Korycki 15/ szczegóły
3 każdy czwartek, 15:20 - 16:55, (sala nieznana)
Arkadiusz Korycki 16/ szczegóły
4 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, (sala nieznana)
Arkadiusz Korycki 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)