Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia osobowości PY-5F-POS
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

---D. Buss (2001). Psychologia ewolucyjna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (str. 127-150).

---S. Freud (2003). Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWN. Wykłady 21 i 23 (str.294-310 i 326-341).

---J. Bowlby (2007). Przywiązanie. Rozdział 16: Wzorce przywiązania oraz ich uwarunkowania (str. 365-383).

---C.G. Jung (1976). Archetypy i symbole. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik. (str. 59 – 84) Rozdziały: Ego, Cień, Syzygia: Anima i Animus.

---C. R. Rogers (2002). O stawaniu się osobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Rozdział 8 (str. 203-225).

---Frankl, V. E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna owca Część II do „Sens cierpienia” włącznie (str.149 – 173).

---Skinner B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Rozdział 9 (str.204 – 236).

Efekty uczenia się:

Wiedza

---Zna przedmiot, cele i metody badań psychologii osobowości;

---Zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny.

---Ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną.

---Posiada wiedzę na temat rozwoju osobowości oraz czynników warunkujących jej prawidłowe funkcjonowanie.

Umiejętności

---Dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości.

---Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża opisanych zjawisk intrapsychicznych i zachowań.

Kompetencje społeczne

---Potrafi przełożyć wiedzę na praktykę, interpretując zjawiska życia społecznego w kontekście poznanych teorii.

Metody i kryteria oceniania:

Aby zaliczyć ćwiczenia należy:

--- przygotować gropowo prezentacje multimedialne i je zaprezentować na zajęciach

--- być aktywnym za zajęciach

Zakres tematów:

--- 'Biologia a osobowość dawniej i współcześnie (teorie socjobiologiczne i uwarunkowania genetyczne)'

--- 'Teorie uczenia się w kontekście osobowości. Analiza behawioralna.'

--- 'Ile cech można wyróżnić w osobowości? Perspektywa czynnikowa dawniej i współcześnie.'

--- 'Teorie analityczne i ich zastosowanie w praktyce'

--- ‘Teorie relacji z obiektem. Teorie przywiązania.'

--- 'Podejścia poznawczo – fenomenologiczne do osobowości'

--- ‘Podsumowanie materiału przepracowanego w ciągu semestru.’

Metody dydaktyczne:

--- Skanów lektur obowiązkowych będą udostępniane w formie elektronicznej

--- Przygotowywanie prezentacji multimedialnych

--- Wykonywanie ćwiczeń w małych grupach (2-5 osobowych)

--- Przesyłanie prowadzącemu krótkich raportów z wykonanych zadań

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, (sala nieznana)
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, (sala nieznana)
Marcin Sękowski 21/ szczegóły
2 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, (sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, (sala nieznana)
Anna Turbacz 18/ szczegóły
3 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, (sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, (sala nieznana)
Anna Turbacz 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)