Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie integracyjne i włączające PC-2S-KIW1
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 5
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, FRSE, Warszawa 2019

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (red.), Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005

Głodkowska J. (red.), Pedagogika specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012;

Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016;

Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych: sens i granice zmiany edukacyjnej, Wyd. APS, PWN, Warszawa 2006

Szumski G., Wokół integracji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wyd. APS, Warszawa 2010

Sipowicz, K., Pietras, T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej, Continuo, Wrocław 2017

Literatura uzupełniająca:

Al-Khamisy D., Integracja społeczna. Praktyczne próby wdrażania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2002

Fairbairn G., Fairbairn S., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach, CMPPP MEN, Warszawa 2000

Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2011

Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, 1, MEN, Warszawa 2010

Lechta, V.. Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010

Zamkowska, A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2004

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru obejmującego swym zakresem tematykę wykładów, ćwiczeń oraz wskazaną literaturę

- kompetencje społeczne: ocena zaangażowania studenta w trakcie zajęć

Zakres tematów:

- Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne

- Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce

- Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce

- Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych

Metody dydaktyczne:

wykład z użyciem narzędzi multimedialnych, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, (sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:50 - 10:25, (sala nieznana)
Jolanta Wiśniewska 60/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)