Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się PE-2S-PPT
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2012.

Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012.

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Olsztyn 2000.

Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003.

Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Przewodnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 2005.

Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1996.

Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011.

Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki korekcyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym i dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki korekcyjnej.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w procesie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się .

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu).

W okresie pracy zdalnej zadania studentów będą polegały na: studiowaniu literatury, zgłębianiu zagadnień przybliżanych na wykładach, odpowiadaniu na pytania zadane przez wykładowcę podczas wykładów. Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową na platformie uczelnianej Temas.

Zakres tematów:

Niepowodzenia edukacyjne (wyjaśnienie terminologiczne, przyczyny i skutki niepowodzeń edukacyjnych oraz sposoby zapobiegania niepowodzeniom edukacyjnym). Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się. Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, (sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, (sala nieznana)
Katarzyna Pardej 41/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)