Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nurty i kierunki opieki nad dzieckiem 10-0S-NIK
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Odrowąż-Coates A., Kwiatkowski M. (red.) Przyszłość edukacji i społeczeństwa oczami badaczy społecznych. The future of education and society through the eyes of social researchers. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2014.

2. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.

3. Odrowąż-Coates, A. Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno- kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji, Impuls, Kraków 2015.

4. Kolankiewicz M., Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. W. 1998.

5. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe. Kraków 2009.

6. Smolińska-Theiss B. Dzieciństwo jako status społeczny. Warszawa 2014. (fragmenty).

7. Smolińska-Theiss B. Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków 2013. (fragmenty).

Efekty uczenia się:

METODY KSZTAŁCENIA

1.Refleksyjna analiza treści wykładów.

2. Analiza informacji zawartych na oficjalnych stronach internetowych lokalnych instytucji pracujących z dzieckiem i rodziną

3. Przygotowanie samodzielnej wypowiedzi w formie eseju.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

WIEDZA

egzamin pisemny

UMIEJĘTNOŚCI

Praca pisemna

Metody i kryteria oceniania:

1. Egzamin w formie pytań otwartych

2. Ocena eseju jako samodzielnej refleksji nad obejrzanym materiałem filmowym

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontraktowe: 8h wykładów,

przygotowanie się do egzaminu: 2h

studiowanie literatury: 2h

Formy realizacji zajęć na odległość:

- egzamin w formie pytań otwartych przeprowadzony drogą online z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams

ECTS3

Zakres tematów:

1. Nurty i kierunki w pedagogii.

2. Opieka i wychowanie w różnych kontekstach socjo-kulturowych.

3. Opieka jako rodzaj relacji międzyludzkiej – od opieki ubezwłasnowolnienia do opieki - elementu systemu społecznego podtrzymania.

4. Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną. Zasada odpowiedzialności społecznej i zasada bliskości.

5. Sytuacja dzieci poza rodziną własną. Zagrożenia i szanse rozwojowe dziecka wychowywanego w placówce opiekuńczo – wychowawczej.

6. Rodzinne formy opieki zastępczej. Rodzina adopcyjna, rodzina zastępcza, rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce.

Metody dydaktyczne:

1. Wykład

2. Pogadanka

3. Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Szostakowska 3/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)