Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka w pracy badawczej i analiza danych 20-3F-SPB
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN

Literatura uzupełniająca:

Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica.

Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.

Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP

Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Schola

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć uczestnik będzie:

w ramach wiedzy:

- znał zaawansowane zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.

- charakteryzował założenia i wymagania stawiane danym empirycznym poddawanym analizom wielozmiennowym i zna sposoby transformacji danych w celu normalizacji rozkładu i możliwości porównywania grup nierównolicznych.

- znał wybrane wielozmiennowe metody analizy danych i różnicuje ich zastosowania w stosunku do postawionego problemu badawczego, co pozwala na poszerzanie i rozbudowę postawionego pytania badawcze o dane uzyskane z różnorodnych analiz.

- wiedział na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy danych w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne).

- znał prawidłowy zapis (zgodny ze standardami APA) i zasadność wszystkich elementów zapisu (wielkości statystyki, stopni swobody, poziomu istotności, miary wielkości efektu itd.).

w ramach umiejętności:

- dobierał odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, weryfikuje założenia, przeprowadza analizę w programie statystycznym, interpretuje wyniki w sposób poprawny i krytyczny, stosuje zapis zgodny ze standardami APA.

- ocenia konsekwencje odstępstwa od założeń.

- wykorzystuje znajomość analiz do weryfikacji szczegółowych związków pomiędzy zmiennymi (np. mediacyjnych i moderacyjnych).

w ramach kompetencji społecznych:

- ma krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.

- ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

(1) realizacja prac domowych i zadań

(2) kolokwium / kolokwia / quizzy

(3) raport badawczy

Zakres tematów:

1. Planowanie badań – podstawowe błędy w fazie planowania i zbierania danych (konstrukt teoretyczny i wskaźniki, skale pomiarowe, własności psychometryczne narzędzi, dobór próby, badania korelacyjne vs eksperymentalne a pytania i metody badawcze).

2. Konsekwencje złamania założeń; metody normalizacji rozkładów skośnych, bootstrapping.

3. Poszukiwanie związku pomiędzy zmiennymi – porównywanie grup (testy parametryczne – analiza wariancji jedno i dwuczynnikowa, z powtarzanymi pomiarami i wielozmiennowa, analiza z kowariantem, sprawdzeniem założeń i transformacje normalizujące rozkład skośny). Analiza przykładowych badań. Korzyści versus straty związane z wykorzystywaniem analizy wariancji.

4. Poszukiwanie związku liniowego pomiędzy zmiennymi – wielozmianowa analiza regresji liniowej, praktyczne różnice pomiędzy metodami hierarchiczną i krokową.

5. Testowanie hipotez oraz ocena wielkości efektów w szacowaniu dobroci dopasowania modelu.

6. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. Mediacja całkowita. Mediacja częściowa.

7. Moderacja (zastosowanie w regresji i/lub PROCESS Hayes’a).

8. Analiza korzyści jak i ograniczeń układu czynnikowego i analiz liniowych. Charakterystyka zastosowania (modyfikacja wniosków).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia w semestrze zimowym 2020-2021 odbywają się online. Metody dydaktyczne opierają się na komunikacji za pośrednictwem platformy TEAMS a także maili (indywidualnie).

Metody pracy w środowisku online (wybrane):

- prezentacje nagrane z możliwością wielokrotnego zapoznawania się (dotyczą głównie procedury liczenia)

- praca w małych grupach (realizacja badania online, analiza danych, pisanie raportu)

- dyskusja (w małych grupach, w grupach zajęciach, w diadach z innym studentem i z wykładowcą)

- prezentacje (metod statystycznych i procedury)

- ćwiczenia/zadania w grupach i samodzielnie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 3329 (komp.)
Magdalena Rowicka 14/ szczegóły
2 każdy piątek, 15:20 - 16:55, sala 3328 (komp.)
Magdalena Rowicka 13/ szczegóły
3 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, sala 3329 (komp.)
Magdalena Rowicka 13/ szczegóły
4 każda środa, 17:10 - 18:45, sala 3326 (komp.)
Magdalena Rowicka 13/ szczegóły
5 każda środa, 15:20 - 16:55, sala 3326 (komp.)
Magdalena Rowicka 17/ szczegóły
6 każdy piątek, 11:40 - 13:15, sala 3328 (komp.)
Magdalena Rowicka 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)