Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii PC-5F-PPY
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 9
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

WYKŁAD

Lektura

Kosslyn S.M., Rosenberg R.S.,, Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat.Znak, 2006

Strelau J., Doliński D. (red), Psychologia. Podręcznik akademicki., GWP, 2008

Zimbardo P.O.,Johnson R.L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje., PWN 2011

Lektura uzupełniająca:

Kalat G.W., Biologiczne podstawy psychologii.PWN, 2006

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (red), Mózg a zachowanie., PWN 2010

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna przedmiot i zadania psychologii i jej miejsce w systemie nauk.

Omawia i rozumie główne koncepcje i nurty psychologiczne.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.

Teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania.

Rozumie prawidłowości rządzące procesem uczenia się: modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem.

Zna i rozumie różnice indywidualne między ludźmi w szczególności w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych, mowy i komunikacji w celu analizy złożonych problemów związanych z zachowaniem człowieka.

Potrafi identyfikować i interpretować procesy emocjonalno-motywacyjne.

Potrafi analizować zachowania człowieka uwzględniając cechy osobowości.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość krytycznej oceny i umiejętności własnych z zakresu zagadnień z psychologii ogólnej.

Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii.

Wykazuje gotowość do korzystania z wiedzy psychologicznej celem samodoskonalenia się.

Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.

Metody i kryteria oceniania:

Test jednokrotnego wyboru - 20 pytań.

Kryteria oceny:

Poprawnych odpowiedzi

20-19 - 5

18-17 - 4,5

16-15 - 4

14-13 - 3,3

11-12 - 3

Zakres tematów:

• WYKŁAD

• Wprowadzenie – czym zajmuje się psychologia, główne szkoły psychologiczne

• Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania

- Percepcja- struktura i zasady działania układów sensorycznych

- Uwaga – struktury mózgowe zaangażowane w procesy uwagi, funkcje uwagi, uwaga a świadomość, testy

- Pamięć- funkcje pamięci, modele i rodzaje pamięci w oparciu o różne kryteria, lokalizacja w mózgu, badania i zaburzenia pamięci

- Uczenie się i procesy warunkowania – uczenie się percepcyjne i asocjacyjne, warunkowanie klasyczne i instrumentalne, habituacja, uczenie się społeczne

- Język i komunikacja – definicje i reguły języka, mowa w filo- i ontogenezie, okresy krytyczne, lokalizacja mowy w mózgu, zaburzenia i restytucja funkcji mowy, komunikacja niewerbalna uniwersalna i kulturowo niespecyficzna, funkcje i rodzaje

• Popędy i procesy motywacyjne – popędy i instynkty, homeostaza, potrzeby psychiczne i społeczne, mechanizmy motywacji, konflikt motywacyjny, teorie motywacji

• Emocje – rola emocji, historia badań nad emocjami, mózgowe mechanizmy emocji, relacja emocje/poznanie, emocje podstawowe, emocje negatywne i mózgowy system obrony, emocje pozytywne i układ nagrody, emocje a płeć, rozwój emocjonalny , zaburzenia emocji

• Biologiczne i psychologiczne aspekty stresu – fizjologiczne podłoże stresu, psychologiczne koncepcje stresu, strategie i styl radzenia sobie ze stresem, stres a choroby

• Psychologia różnic indywidualnych –

- Osobowość i temperament jako biologiczny składnik osobowości, współczesne teorie

- Inteligencja – koncepcje i pomiar inteligencji, genetyczne i środowiskowe uwarunkowania inteligencji, upośledzenie umysłowe, inteligencja wybitna

Metody dydaktyczne:

Wykład akademicki wspomagany prezentacjami PowerPoint

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, sala 3083 (aula A)
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, sala 3083 (aula A)
Jolanta Zagrodzka-Szmagalska 70/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)