Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa PC-2F-AKU
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. (1999) C. Jencks, Kultura, tłum. J. Burszta, Zysk i S-ka, Poznań.

2. (2011) R. Deliège, Historia antropologii, Oficyna Naukowa, Warszawa.

3. (2008) A. Barnard, Antropologia, Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa.

4. (2007) F. Barth, A. Ginrich, R. Parkin, S. Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wyd. UJ, Kraków.

5. (2007) E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii PWN, Warszawa.

6. (2006) E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa (wyd. VII).

7. (2009) P. C. Salzman, P.C.Rice, Myśleć jak antropolog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

8. (2000) M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

9. (2005) A. Appadurai, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków.

10. (1987) R. Girard, Kozioł ofiarny. Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.

11. (2006) A. Ciążela, Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji /w:/Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji, red. I. Wojnar, PAN. Kancelaria PAN. Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.

12. (2012) J.Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Impuls, Kraków.

13.(2014) F. Larson, Historia świata przez ścięte głowy opisana, Bellona, Warszawa

13. (2016) C. Wulf, Antropologia. Historia-kultura-filozofia, IFiS Pan, Warszawa

14. (2012)R. Darnton, Wielka masakra kotów. i inne epizody francuskiej historii kulturowej, wyd. Naukowe PWN, Warszawa

15. (2002) R. Rudgley, Alchemia kultury. Od opium do kawy, PIW, Warszawa

16.(2009) K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, wyd UW Warszawa

17. (2010) V. Turner Proces rytualny, Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC2_W01 ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych i społecznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać w działalności profesjonalnej

PC2_W06 zna filozoficzne, psychologiczne i społeczne koncepcje człowieka i ich odniesienia do teoretycznych podstaw rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji

PC2_W07 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia za¬równo w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

Umiejętności

PC2_U01posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych

PC2_U04 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień z pedagogiki specjalnej wykorzystując różne ujęcia teoretyczne i korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i innych nauk humanistycznych i społecznych

PC2_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów i popierania ich rozbudowaną argumentacją w kon¬tekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych auto¬rów, kierując się przy tym zasadami etycznymi

Kompetencje społeczne

PC2_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

PC2_K04 jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej

PC2_K07ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. Pytania opisowe. Z trzech pytań zdający odpowiada na dwa.

Egzamin obejmuje materiał z wykładu. Oceniany jest stopień znajomości materiału i umiejętność jego prezentacji.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student za pełne rozwinięcie tematów i wykazanie się pogłębionym zrozumieniem zagadnienia. Ocenę dobrą gdy przedstawia najistotniejsze aspekty zagadnień nie wszystkie z rozwijając ich w sposób pełny i wyczerpujący. Ocenę dostateczną za prezentację podstawowych zagadnień związanych z tematami. Ocenę niedostateczną otrzymuje student nie prezentujący podstawowej wiedzy na wybrane tematy i popełniający oczywiste błędy rzeczowe.

W przypadku niemożności przeprowadzenia egzaminu na uczelni egzamin przybierze postać eseju na podane tematy wybrane z podanej listy przez prowadzącego.

Egzamin w formie eseju na jeden z zaproponowanych tematów dotyczących treści zajęć które przedstawione zostaną w terminie ostatnich zajęć 24 maja 2020 roku i należy należy przesłać do sprawdzenia w ciągu miesiąca tj do 24 czerwca 2020 roku. Orientacyjnie przyjąć należy że esej obejmuje ok 5 stron formatu A 4 czcionką Times New Roman 12 odstęp 1,5 .

Zakres tematów:

Zagadnienia wstępne: prezentacja genezy antropologii kulturowej jako nauki, oraz problematyki kontekstów, z których wyrosła. Antropologia kultury a antropologia biologiczna, społeczna i filozoficzna

Prezentacja głównych orientacji teoretycznych na gruncie antropologii i natury konfliktów między nimi. najważniejsze płaszczyzny sporów i polemik między nimi.

Prezentacja metodologii i głównych płaszczyzn badań antropologicznych. Główne zagadnienia metodologiczne antropologii kulturowej.

Główne płaszczyzny badań społeczności pierwotnych: problematyka gospodarcza, rodzaje więzi społecznych, organizacja polityczna, myślenie pierwotne. Antropologia wobec wyzwań współczesności.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia odbywaja się od 25 kwietnia 2020. Z powodu zawieszenia zajęć akademickich w budynkach APS zajęcia realizowane są on-line.

Z powodu realizowania zajęć w postaci on-line Studenci otrzymują prezentacje i materiały audiowizualne oraz pytania dotyczące przesłanych materiałów drogą mailową. Drogą mailową mogą również zadawać pytania dotyczące zaprezentowanych zagadnień.

3 filmy popularnonaukowe ilustrujące zagadnienia programowe – "Szlachetny dzikus" –prezentujący sylwetkę i badania Bronisława Malinowskiego (Polska, Jerzy Domaradzki 1998)

Człowiek z Flores czyli opowieść o ostatnich Hobbitach prezentujący problematykę antropogonezy (Francja, Laurent Orluc 2011)

Przerwany sen aborygenów prezentujący największą populację paleolityczną współczesnego świata - Aborygenów australijskich i ich zderzenie ze współczesnością (Francja, Patrick Bernard i Ken Ung 2012)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, sala 3139 (aula C)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 16:30, sala 3139 (aula C)
Andrzej Ciążela 301/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)