Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologiczne podstawy zachowania PY-5F-BPZ
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. . (red) (2012) Mózg a zachowaniePWN, Warszawa

Kalat J. (2012) Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa

Longstaff A. (2009) Neurobiologia. PWN, Warszawa

Sadowski B. (2012) Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

DiSalvo D. (2013), Mózg na manowcach - Dlaczego oszukujemy, udajemy i ulegamy pokusom? Carta Blanca

Eagleman D. (2012), Mózg incognito. Wojna domowa w twojej głowie. Carta Blanca

Gazzaniga M. (2013) Kto tu rządzi- ja czy mój mózg? Smak Słowa, Sopot

Ramachandran V.S. {2012) Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg? (2012), Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

Sacks O. (2009) Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Zysk i S-ka

Vetulani J. (2010) Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice., Homini S.C., Kraków

Vetulani J. (2014) Piękno neurobiologii, Domini S. C., Kraków

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka zna, w stopniu niezbędnym dla zrozumienia relacji mózg-zachowanie w normie i patologii, funkcjonalną anatomię układu nerwowego na poziomie makroskopowym. Potrafi wymienić i opisać podstawowe metody badania czynności mózgu.

Zna ogólne właściwości układów sensorycznych oraz mechanizmy sterowania ruchem. Umie scharakteryzować fazy snu i ich mechanizmy mózgowe.

Charakteryzuje neuroanatomiczne i biochemiczne podłoże popędów i emocji, oraz podstawowe korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Zna fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i potrafi scharakteryzować skutki stresu.

Zna substraty anatomiczne procesów pamięci i uczenia się. Zna neuropsychologiczne podłoże mowy i specyficznych funkcji językowych. Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia mowy.

Potrafi opisać metody badawcze i osiągnięcia genetyki zachowania w szacowaniu wkładu czynnika genetycznego i środowiska do różnic indywidualnych w zachowaniu.

Umiejętności

Student/-ka potrafi przygotować prezentację multimedialną na zadany temat dotyczący funkcjonowania układu nerwowego posługując się wieloma źródłami.

Potrafi samodzielnie zanalizować raport z badań naukowych i wnioski włączyć do swojej prezentacji.

Kompetencje społeczne

Student/-ka rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie i aktualizowania wiedzy psychologicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium: test jednokrotnego wyboru, 40 pytań zamkniętych (maksymalna liczba punktów do zdobycia 40), próg zaliczenia 21

Zakres tematów:

1. Neuron jako podstawowa jednostka strukturalno-czynnościowa układu nerwowego, neuroglej. Podstawowe mechanizmy przekazywania informacji między neuronami – neurotransmisja synaptyczna.

2. Neuroanatomia układów czynnościowych. Układy czuciowe (układ czucia somatycznego, smaku, słuchowy, przedsionkowy, wzrokowy, węchowy) i układy ruchowe.

3. Wyższe czynności nerwowe: asymetria funkcjonalna półkul mózgowych. Mowa i jej ośrodki korowe.

4. Pojęcie i mechanizmy kontroli homeostazy wewnątrzustrojowej.

5. Rytmy biologiczne. Czuwania i sen.

6. Zachowania popędowe i instynktowe. Regulacja nastroju

7. Zachowania reprodukcyjne.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium, Praca w parach lub indywidualna: przygotowanie 20-minutowej prezentacji multimedialnej na zadany temat

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:30 - 15:05, Budynek z aulami C, sala 3232
Karolina Nowak-Stańczyk 14/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1115/1116
Karolina Nowak-Stańczyk 15/ szczegóły
3 każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1115/1116
Karolina Nowak-Stańczyk 13/ szczegóły
4 każda środa, 8:00 - 9:35, Budynek z aulami C, sala 3628/3629
Karolina Nowak-Stańczyk 13/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)