Literatura: |
E. Włodarczyk, "Kultura", (w:) "Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku", T. Pilch (red.), t. II, Warszawa 2003
A.M. Suchecki, "Naukowe rozumienie kultury jako zjawiska społeczno-ekonomicznego - przegląd koncepcji", "Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego" 26/2012
A. Koropczuk , "Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury", "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013
J. Sala, H. Tańska, "Wybrane aspekty kultury w społeczeństwie informacyjnym", "Studia Informatica Pomerania" nr 2/2016 (40)
J. Kozielecki, "Transgresja i kultura", Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI.
T. Paleczny, "Bunt nadnormalnych", Kraków 1998
A. Ciążela "Transgresja - pole konfrontacji antyhumanizmu z humanizmem", S. Jaronowska "Humanistyka i psychologia. O znaczeniu transgresji" oraz: "Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji", (w:) " Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń", A.Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017
S. Jaronowska, ”Transgresja. Od kontekstów zjawiska ku jego manifestacjom w odniesieniach do transcendencji”; A. T. Pietraszek, "Poza granice wytrzymałości... Oblicza transgresji we wspomnieniach dokumentalistki"; M. Wróblewska, "Człowiek sprawca transgresyjny. Podejście badawcze w aspekcie twórczym i transgresyjnym", (w:) "W poszukiwaniu sensu istnienia. Od transgresji ku transcendencji?" A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2019
Siwicki M., "Trawestowanie Heraklesa. Eskapistyczne wizje aktywności fizycznej a umiar pedagoga", (w:) "Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem", A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017
J. Szczepaniak, "Rytuały przejścia w edukacji", "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", Nr 3(63) 2013
W. Swędzioł, "O poszukiwaniu przygody we współczesnym świecie", (w:) "Transgresja jako zjawisko w kulturze. W kręgu szans i zagrożeń", A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Warszawa 2017
Jaronowska, "Turystyka ekstremalna jako forma autokreacji i wyraz uczestnictwa w kulturze”, (w:) "Edukacja Międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. Od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań", N. Dębowska, M. Walachowska, N. Starik (red.), Poznań 2014
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena znajomości i rozumienia treści przedmiotu na podstawie ustnej, erudycyjno-problemowej wypowiedzi będącej autorską ilustracją zagadnienia nawiązującego do problematyki wykładów.
2.Test końcowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte.
3. Uczestniczenie w wykładach jest obowiązkowe. Warunkiem uzyskania możliwości przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na dwunastu wykładach wchodzących w skład kursu.
OGŁOSZENIE
W ZWIĄZKU Z DECYZJĄ O ZAWIESZENIU ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROPONUJĘ PAŃSTWU MAILOWĄ I/LUB TELEFONICZNĄ DROGĘ KONTAKTOWANIA SIĘ ZE MNĄ W GODZINACH PRZEWIDZIANYCH NA NASZ WYKŁAD I CZAS MOICH DYŻURÓW.
W ŚRODY MOŻNA KONTAKTOWAĆ SIĘ ZE MNĄ TELEFONICZNIE, W GODZINACH: 14.30 -16.30, A W CZWARTKI W GODZINACH: 11.40 -14.15 POD NUMEREM 662-312-134.
KONTAKT MAILOWY, POD JEDNYM Z ADRESÓW:
syjar@aps.edu.plL
sylwia.jaronowska@wp.pl
|
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE, CZYLI ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ
1. Kultura - rodowód i wieloznaczność terminu
2. Kultura - historyczna perspektywa jej rozumienia
3. Kultura - ewolucja rozumienia pojęcia w dyskursie filozoficznym
4. Współczesne propozycje ujęć terminu kultura
5. Rozumienie wybranych zjawisk i procesów współczesnej kultury: masowość, komercjalizacja, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych
6. Współczesne przejawy elitaryzacji i symptomy komercjalizacji kultury
7. Kultura a rozwój cywilizacji. Asymilacja nowych dzieł do systemu kultury
8. Ewolucja kultury
9. Transgresja - interpretacja zjawiska, jego miejsca i roli w kulturze
10. Transgresja jako zjawisko w kulturze - ujęcie ponadindywidualne - awangarda
11/12. Transgresja jako fenomen jednostkowy. Oblicza transgresji w biografiach wybranych postaci historycznych
13. Kultury regionów i/lub wspólnot. Wierzenia i praktyki zdradzające podejścia do śmierci i przemijania
14. Kultury regionów i/lub wspólnot. Oblicza rytów przejścia
15. Różnorodność kulturowa w zróżnicowaniu norm obyczajowych
16. Przekraczanie granic jako rys współczesności i inspiracja do refleksji nad wychowaniem
|