Praktyki studenckie są integralną częścią studiów. Zgodnie z planami, programami kształcenia, podlegają zaliczeniu i są bezpośrednio powiązane z przedmiotami metodycznymi określonej specjalności.
1. OGÓLNE CELE PRAKTYKI:
Głównym celem praktyki jest weryfikacja wiedzy zdobytej podczas studiów, pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności psychologicznych oraz wdrożenie studentów do przyszłej pracy zawodowej.
Praktyka polegająca na obserwacji uczestniczącej procesu diagnostycznego potrzeb danej grupy społecznej oraz przebiegu zajęć psychoedukacyjnych, działań doradczych, szkoleniowych i/lub badawczych, oraz wszelkich działań podejmowanych w danej organizacji na rzecz grup społecznych, powinna umożliwić osiągnięcie następujących celów szczegółowych:
• pogłębienie znajomości zasad funkcjonowania ośrodków i placówek oferujących pomoc psychologiczną w ramach szeroko pojętego wspierania funkcjonowania grupy; oraz organizacji zajmujących się wspieraniem pracowników na rynku pracy, organizowaniem kampanii społecznych oraz przedsięwzięć ma rzecz społeczności
• zapoznanie się z zastosowaniem wiedzy z zakresu psychologii społecznej w praktyce psychologicznej;
• zdobycie umiejętności współpracy/nawiązywania i podtrzymywania kontaktów
z osobami pracującymi w miejscu odbywania praktyki;
• zapoznanie z charakterystyką klientów placówki, w której student / studentka odbywa praktykę
• zdobycie wiedzy o metodach pracy psychologa w różnych grupach społecznych
(w tym w środowisku zróżnicowanym etnicznie, rodzinnym, zawodowym, lokalnym itd.).
2. ZADANIA PRAKTYKI
1. Zapoznanie się z funkcjonowaniem firm, ośrodków, fundacji, stowarzyszeń, poradni, korporacji, instytucji zajmujących się wspieraniem rozwoju i funkcjonowania grup oraz działalnością na ich rzecz - 10h
2. Zapoznanie się z trybem zgłaszania się klientów do wyżej wymienionych placówek - 10h
3. Zapoznanie się z podstawami programowymi realizowanym przez ww placówki - 10h
4. Obserwację realizacji programów edukacyjnych (psychoedukacyjnych), promocyjnych, profilaktycznych, badawczych, handlowo-usługowych i/lub diagnostyczno-terapeutycznych 10h
5. Zapoznanie się z formami współpracy ww placówek z innymi firmami
i instytucjami (szkołami, urzędami, władzami lokalnymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, poradniami zdrowia psychicznego, ośrodkami pomocy społecznej, służbami miejskimi – strażą, policją, itd.) - 15h
6. Zaangażowanie się - w miarę możliwości i według wskazówek oraz w obecności psychologa - w przygotowanie materiałów pomocniczych do pracy doradczej, edukacyjnej (psychoedukacyjnej), terapeutycznej czy szkoleniowej oraz w wypełnianie dokumentacji psychologicznej według obowiązującej w placówce procedury (na przykład w tworzenie protokołów obserwacyjnych, danych z wywiadu, w analizę wyników testów psychologicznych, w ocenę skuteczności realizowanych programów/projektów itp.) - 25h
3. REALIZACJA PRAKTYKI
3.1. Metody pracy: Działania praktyczne wprowadzające do pracy psychologicznej, obejmujące obserwację i uczestnictwo w działaniach realizowanych w miejscu praktyki
3.2. Obowiązki:
Do obowiązków studenta w miejscu praktyki należy:
- godne reprezentowanie uczelni i postępowanie zgodnie z regulaminami placówki, w której realizowana jest praktyka
- wykonywanie zadań praktyki
- prowadzenie dokumentacji, tj. samodzielne wpisanie w Karcie praktykanta APS miejsca praktyk, wypełnienie rubryk harmonogramu (przeniesienie zadań wyszczególnionych w powyższej tabeli - Zadania praktyki), dbałość o kompletność dokumentacji przewidzianej programem oraz uzyskanie potwierdzeń wykonywanych czynności (stosowne podpisy i pieczęcie w miejscu odbywanej praktyki wskazane w dokumentacji).
Opiekun praktyk w placówce (zakładzie pracy) sprawując swoją rolę:
- zapoznaje się z celami i zadaniami praktyki oraz zakładanymi efektami
- sprawuje opiekę i nadzór merytoryczno-metodyczny praktyki
- potwierdza w Karcie praktykanta APS realizację zadań praktyki oraz ocenia poziom nabycia przez studenta zakładanych efektów praktyki (w skali 1-5 pkt.)
- potwierdza podpisami na przedłożonych przez studenta dokumentach odbycie praktyki.
|