Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka badań naukowych 20SD-1D-EBN
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

H. Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Wydawnictwo Platan, Kraków 1996, s.61-102.

G. Picht, Odwaga utopii, PIW, Warszawa 1981, s.118 -188.

R. Girard, Kozioł ofiarny, Wyd. Łódzkie, Łódź 1987, 1991 …, s. 5-87; s. 287-309.

S. Krimsky, Nauka skorumpowana. O niejasnych związkach nauki i biznesu, PIW, Warszawa 2006, s. 19-55; 167- 213; 319-344.

1. S. Andreski, Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 21-101; 239-272.

2. A. Sokal, J. Bricmont, Modne bzdury. O nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, Prószyński i S-ka, Wardzawa 2004, s 9-30; 205-250;

3. F. Wheen, Jak brednie podbiły świat. Krótka historia współczesnych urojeń, WWL „Muza”, Warszawa 2006, 100-14.

Dobre obyczaje w nauce, Polska Akademia Nauk, Komitet Etyki, Warszawa 2001 i 1994 (oba wydania).

W. Galewicz, O etyce badań naukowych, /w:/ Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009, s. 59 – 69.

Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Komisja do Spraw Etyki w Nauce, 2012 Załącznik do Uchwały nr 10/2012 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 13 grudnia 2012.

Kodeks „Dobre praktyki w szkołach wyższych” opracowany przez Fundację Rektorów Polskich Uchwalony przez Zgromadzenie plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 26 kwietnia 2007r., Krakow czerwiec 2007.

O. Sachs, J. Miller, S. J. Gould, D.J. Kelves, R.C. Lewontin, Ukryte teorie nauki, „Znak”, Kraków 1996.

P. Kroning, Nawet geniusze mogą się mylić, Amber,, Warszawa 2004, s. 7-80.

E. Black. Wojna przeciw słabym. Eugenika i amerykańska kampania na rzecz stworzenia rasy panów, WWL Muza SA, Warszawa 2004, s. 43 – 150 (bez przypisów)

M. Gawin, Rasa i nowoczesność. Historia ruchu eugenicznego (1880-1952), Wyd. Neriton, Instytut Historii PAN, Warszawa 2003, s. 7 – 63.

K. Popowicz, Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 85 – 155.

T. Stawiszyński, Kanciarze z tytułami, „Newsweek. Polska” 2011/46 (14-20. 11.2011), s. 93-95.

B. Innes, Fałszerstwa i oszustwa, „Świat Książki”, Warszawa 2006 s.235-251

M.W. Grabski, Paranauka, pseudonauka i co z tego dla nas wynika, /w:/ Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011, s. 11-23.

K. Korab, Nauka, wiedza, pseudonauka. Wzajemne relacje, /w:/ Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011, s 56-81

R. Stachowski, Karl Popper i Frank Cioffi. Dwa spojrzenia na pseudonaukę, /w:/

Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011, s. 24 -35.

P. Polak, Naukometryczne uwarunkowania pseudonauki, /w:/ Pseudonauka. Choroba, magia czy biznes?, red. nauk. K. Korab, WN „Scholar”, Warszawa 2011.

Wallerstein, Koniec świata jaki znamy, Wyd. Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004, s. 204-

263

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach/dyskusji, przygotowanie wypowiedzi pisemnej z wybranego tematu przewidzinego w programie zajęć

Zakres tematów:

Etyka współczesna a etyka pracownika nauki i etyka badań naukowych

Współczesny wymiar refleksji nad odpowiedzialnością człowieka za własne działania.

Tradycyjna struktura nauki a jej współczesna odpowiedzialnośc. Nauka wobec przemocy, moralna odpowiedzialność badacza za dzieje.

Interesowność i bezinteresowność w nauce.

Błąd, ideologia, manipulacja i arogancja w nauce

Etyka a dobre obyczaje w nauce w polskim życiu naukowym.

Etyczny wymiar praktyk badawczych

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów/dokumentów, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:30 - 16:55, sala 1104/1105
Helena Ciążela 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)