Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną 10-5S-MTI2
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Delacato, C. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: SYNAPSIS.

Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP.

Knill M.,Knill Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, MEN.

Kwiatkowska M.: Dzieci głęboko niezrozumiane. Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”, Warszawa 1997.

Olechowska, A. (2001). Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli. Wyd. APS. Warszawa.

Olechnowicz, H. (2010). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa. PWN

Bobkowicz- Lewartowska, L. (2014). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Impuls

Bąbel, P. , Ostaszewski, P. , Suchowierska, M. (2014). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk: GWP

Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa. WSiP

Kułakowska, Z., Borkowska, M. (2012). Terapia psychomotoryczna dzieci metodą PROCUS i BLOCK. Warszawa: PZWL

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (red.)(2012).Niepełnosprawność intelektualna- etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo

Ayres, J. A. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia

Bogdanowicz, M. (2014), Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia Universalis

Sherborne, W. (2012). Ruch rozwijający dla dzieci. Warszawa: PWN

Reddy, L. (2016). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę. Warszawa: PWN

Efekty uczenia się:

1. pisemne kolokwium końcowe

2. obserwacja aktywności słuchaczy podczas zajęć (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

3. prace zaliczeniowe grupowe (na poszczególnych zajęciach)

Metody i kryteria oceniania:

Liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia, warsztaty - 20 g.

Przygotowanie się do zajęć - 40 g.

Przygotowanie się do egzaminu - 30 g.

Sumaryczna liczba godzin aktywności: 90 godzin

Zakres tematów:

1. Definicje i klasyfikacje niepełnosprawności intelektualnej

2. Cele i zadania metod edukacyjno- terapeutycznych. Ciekawość i zainteresowania dziecka jako warunek skuteczności oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych.

3. Możliwości wykorzystania rówieśniczego tutoringu w edukacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, sytuacja rodzeństwa osób z niepełnosprawnością.

4. Metody usprawniające funkcjonowanie percepcyjno – motoryczne:

a. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,

b. Metoda Kinezjologii Edukacyjnej,

c. Terapia integracji sensorycznej.

5. Metody usprawniające funkcjonowanie poznawczo – komunikacyjne:

a. Baśniowe spotkania,

b. Metoda Marii Montesorii,

c. Metoda F. Afolter,

6.Metody usprawniające funkcjonowanie społeczne:

a. Muzykoterapia

b. Biblioterapia

7. Metoda stymulacji polisensorycznej „poranny krąg” - specyfika pracy z

osobami z głębszą niepełnospranością intelektualną

Metody dydaktyczne:

WIEDZA: dyskusja panelowa, dialog, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

UMIEJĘTNOŚCI: działania praktyczne, dialog

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1027
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, Budynek z aulami C, sala 3088/3089
Agnieszka Żabińska 29/ szczegóły
2 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2105
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, Budynek z aulami C, sala 3088/3089
Agnieszka Żabińska 27/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)