Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących 10-2S-MES
Ćwiczenia (CW)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 60 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Jędrzejczak M. „Wzrokowa percepcja sygnałów mowy z ust przez dzieci głuche”,Audiofonologia tom IV1997 Korzon A. „Rozwiązywanie problemów przez dzieci niesłyszace a treści programu nauczania klas poczatkowych” w: S.Mihlewicz „ Aktualne problemy wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych”, Oficyna wydawnicza „Impuls”2000 Korzon A.(red.) „Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu.” Infograf, Maciarz A. „Uczniowie niepełnosprawni w szkole powszechnej. Poradnik dla nauczycieli” WSiP, 1992 Buryn U., Hulboj T., Kowalska M. , Podziemska T., Mój uczeń nie słyszy, MEN, Warszawa Gruszczyk-Kolczyńska E., Kupisiewicz M., Zielińska E., Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli dzieci z wadą słuchu., WSiP, Warszawa Kosmalowa J., Dziecko z wadą słuchu w szkole powszechnej i przedszkolu, Wyd. IFPS, Warszawa Müller R. J., Słyszę – ale nie wszystko. Dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych, WSiP, Warszawa Podstawa programowa Program nauczania w szkole podstawowej dla dzieci z wadą słuchu Stawowy-Wojnarowska I., Nauczanie w klasach 1-3 szkoły dla głuchych, WSiP, Warszawa Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków Korzon A., Wychowanie słuchowe dziecka z wadą słuchu, INFOGRAF, Kraków Löwe A., Wychowanie słuchowe, PWN, Warszawa Müller R. J., Słyszę – ale nie wszystko. Dziewczęta i chłopcy z uszkodzonym słuchem w szkołach masowych, WSiP, Warszawa Wyczesany J., Dziecko z wadą słuchu w szkole podstawowej, SPONSOR, Kraków |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W02 zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych PC1_KS_W04 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego, klas I-III szkoły podstawowej oraz z w internacie PC1_KS_W04 ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w zależności od poziomu edukacji w placówkach specjalnych i integracyjnych PC1_KS_W04 ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty) PC1_KS_W04 zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania PC1_KS_U03 potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszacycmi i słabosłyszacycmi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM PC1_KS_U03 potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne, zintegrowane w klasach I-III, dydaktyczno-wychowawcze w internacie) PC1_KS_U03 potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wych. dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC1_KS_U03 potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących PC1_KS_U03 potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz w internacie, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami PC1_KS_U03 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania uczniów niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł PC1_KK_K01 poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych PC1_KK_K01 podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji PC1_KK_K04 przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wy¬konywaniem zawodu surdopedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena samodzielnego prowadzenia zajęć przez studenta wraz z analizą, ocena konspektów ocena prezentacji |
Zakres tematów: |
Analiza programu nauczania zintegrowanego w klasach 1-3 dla słabo- słyszących Metodyczne rozwiązania nauczania całościowego dzieci z wadą słuchu inspirowane: metodą ośrodków pracy M.Grzegorzewskiej; koncepcją pedagogiczną C.Freineta Konstruowanie planu zajęć zintegrowanych Realizacja treści kształcenia określonych przez program nauczania z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dziecka z wada słuchu: metoda ustno słuchowa; wykorzystanie fonogestów; wychowanie słuchowe Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień: - Nauka czytania i pisania w klasie I (Wprowadzenie nowej litery). Doskonalenie nauki czytania w klasie II i III. Czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania czytanki. Inscenizacji w nauczaniu początkowym dzieci słabosłyszacych. Struktura i treści programu w zakresie nauczania matematyki w klasach I - III w szkole dla dzieci słabosłyszących. Kształtowanie pojęcia liczby. Wykorzystanie reprezentacji graficznych w nauczaniu matematyki dzieci słobosłyszacych. Umiejętności praktyczne w programie matematyki klasy I - III w szkole dla dzieci słabosłyszących. Hospitacje i samodzielne prowadzenie lekcji przez studentów w OSW dla dzieci słabosłyszących |
Metody dydaktyczne: |
- Metody problemowe: pokaz – obserwacja, studiowanie literatury specjalistycznej - Metody poszukujące: samodzielna praca studentów, układanie planu rozwiązania określonego problemu pedagogicznego, projektowanie i prowadzenie zajęć zintegrowanych z uczniami słabo słyszącymi, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 13:30 - 15:05,
sala 3310/3311 |
Katarzyna Wereszka, Marta Lewandowska | 23/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek z aulami C |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.