Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dylematy społeczne i sprawiedliwość społeczna 20-3S-DSS
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)

Grzelak, J (1989). Problemy współzależności społecznej. Warszawa : Wydaw. Uniw. Warszawskiego.

Grzelak, J. (1978). Konflikt interesów : analiza psychologiczna. Warszawa : PWN.

Grzelak, J. (2002). Jednostka i społeczeństwo (rozdział: Psychologia społeczna; Zachowania społeczne; Wpływ społeczny; Zachowania prospołeczne). Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.

Kozielecki, J. (1970). Konflikt, teoria gier i psychologia. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Wie, czym jest współzależność interesów

Zna podstawowe rodzaje dylematów społecznych oraz sposoby ich rozwiązania

Zna terminologię teorii gier

Potrafi wymienić zalety działań prospołecznych – nie tylko w kontekście społecznym, ale także własnego interesu

Potrafi wymienić czynniki warunkujące kooperację

Zna rodzaje wzajemnej kontroli (wpływu) społecznej

Spostrzega różnice między dawaniem i braniem ze wspólnej puli (o cwaniactwie społecznym i kooperacji)

Zna relację między sprawiedliwością, działaniem na rzecz interesu własnego i/lub wspólnego

Umiejętności

Potrafi formułować i rozwiązywać dylematy społeczne z wykorzystaniem nowej wiedzy.

Potrafi wykonywać zadania zakładające konflikt interesów

Potrafi dostrzec inicjatywy współpracy wokół siebie i wesprzeć je swoimi kompetencjami.

Kompetencje społeczne

Potrafi współpracować w zespole na rzecz realizacji wspólnego celu.

Dostrzega obszary współdziałania interesów i działania, które współpraca może być skuteczniejsza i efektywniejsza od rywalizacji.

Potrafi dostrzec w sobie i innych potencjalnych liderów dążących do rozwiązania konfliktów społecznych.

Postrzega współpracę jako ważną część budowania społeczeństwa obywatelskiego.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Zakres tematów:

Treście programowe:

Współzależność społeczna, konflikt społeczny i dylemat społeczny. Definicja, rodzaje i przykłady

Zasada równowagi Johna Nasha a teoria konkurencji Adama Smitha. Prospołeczne konsekwencje teorii Nasha.

Teoria gier jako podstawa rozwiązywania dylematów społecznych. Rywalizować czy kooperować? Dylemat więźnia. Dylemat kurcząt (Gra w cykora)

Wieloetapowe podejmowanie decyzji w sytuacji niepewności. Symulacja konfliktu na zajęciach. Analiza. Sformułowanie wytycznych.

Jak ludzie podejmują decyzje w warunkach ryzyka? Teoria perspektywy Daniela Kahnemana i Amosa Tversky’ego

Jak rozwiązywać długotrwałe konflikty społeczne na podstawie teorii gier powtarzanych Roberta Aumanna

Orientacje społeczne. Df. Typy. Rozwój jednostki a orientacje. Funkcja

Teoria współzależności społecznej

Kontrola społeczna. Typy. Alokacja kontroli w sytuacji konfliktu interesów. Preferencje kontroli. Konceptualizacja preferencji kontroli

Cwaniactwo społeczne. Wrażliwość na naruszanie dobra publicznego

Metody dydaktyczne:

Mini wykład, wykład interaktywny, praca w małych grupach metodami warsztatowymi

Dyskusja, analiza przypadków, analiza i rozwiązywanie dylematów społecznych z udziałem słuchaczy (uczestników) przedmiotu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:35, sala 3632
Izabela Kaźmierczak 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)