Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych 20-3F-PRI1
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Strelau (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Gardner, H., Kornhaber, M. L., Wake, W. K. (2001). Inteligencja. Wielorakie perspektywy. Warszawa: WSiP.

Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Nęcka, E. (2003). Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Plomin, R., DeFries, J.C. McClearn, G.E., McGuffin, P. (2001). Genetyka zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ćwiczenia:

Strelau (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Fronczyk, K. (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press.

Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne (18-73, 598-684). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, str. 839-843). Gdańsk: GWP.]

Nisbett (2017). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Dlaczego tak ważne są kultura i szkoła. Gdańsk: Smak słowa.

Flynn, J. (2016). O inteligencji inaczej. Czy jesteśmy mądrzejsi od naszych przodków? Gdańsk: Smak słowa.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student/-ka potrafi umiejscowić psychologię różnic indywidualnych wśród subdyscyplin psychologii, w szczególności rozumie związki między psychologią różnic indywidualnych i psychometrią.

Zna historyczne uwarunkowania rozwoju psychologii różnic oraz współczesne kierunki rozwoju subdyscypliny.

Potrafi scharakteryzować pojęcia temperamentu, osobowości i inteligencji oraz ich strukturę, zna główne teorie temperamentu, osobowości i inteligencji.

Rozumie biologiczne i środowiskowe uwarunkowania różnic indywidualnych oraz zna podstawy genetyki zachowania.

Zna przykładowe narzędzia standardowe wykorzystywane do diagnozy intelektu i osobowości, zarówno u dzieci jak i u dorosłych.

Potrafi posłużyć się informacją o parametrach psychometrycznych narzędzia do oceny jego jakości

Metody i kryteria oceniania:

Aby uzyskać ocenę pozytywną KONIECZNE jest zaliczenie egzaminu testowego, składającego się z 30 pytań, czyli zdobycie na nim 16 punktów. Do oceny wlicza się suma punktów z dwóch diagnoz wykonywanych na ćwiczeniach (50%) + ocena z testu (50%)

Zakres tematów:

Psychologia różnic indywidualnych – wykład

Wykład 1. Historyczne podwaliny psychologii różnic indywidualnych.

Wykład 2. Przedmiot badań psychologii różnic indywidualnych. Podstawowe kategorie służące do opisu różnic indywidualnych.

Wykład 3. Dziedziczność czy środowisko – źródła różnic indywidualnych. Krótkie wprowadzenie do genetyki zachowania.

Wykład 4. Pojęcie inteligencji. Struktura inteligencji.

Wykład 5. Poznawcze i biologiczne mechanizmy inteligencji.

Wykład 6. Adaptacyjna rola inteligencji.

Wykład 7. Psychometryczna diagnoza inteligencji.

Wykład 8. Osobowość jako zespół cech. Modele Wielkiej Piątki.

Wykład 9. Temperament u dzieci. Interakcyjna teoria temperamentu Thomasa i Chess. Koncepcja temperamentu zahamowanego i niezahamowanego Jarome Kagana. Genetyczna teoria temperamentu Bussa i Plomina.

Wykład 10. Trzy Superczynniki Osobowości H. Eysencka.

Wykład 11. Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua.

Wykład 12. Kontrowersje wokół stałości cech. Poglądy Waltera Mischela.

Wykład 13. Aktywacja i aktywowalność. O funkcjonalnym znaczeniu temperamentu.

Wykład 14. Na styku osobowości i inteligencji – pojęcie stylu poznawczego.

Wykład 15. Podsumowanie.

Metody dydaktyczne:

UWAGA: W czasie pandemii wykład prowadzony jest za pomocą narzędzie MS TEAMS, grupa dostępna tutaj:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa22c79d2470f43f387f6349027c79d1f%40thread.tacv2/conversations?groupId=9906f8b7-07a4-4f21-b350-b8f073b0e346&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

W tym samym miejscu znajdą Państwo link i hasło dostępowe do podręczników testowych oraz zadania do wykonania w ramach ćwiczeń

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, sala 3083 (aula A)
Ewa Witkowska 76/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)