Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem w rodzinie problemowej 20-1S-PDR1
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowa:

1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w pułapce internetu, [w] A. Massalski, K. Wiatr (red.), Zagrożenie wychowawcze XXI wieku, Kancelaria Senatu, Warszawa 2009, s.105-117

2.Brągiel J., Zrozumieć dziecko skrzywdzone, Uniwersytet Opolski, Opole 1998.

3. Dyrda B., Wyrównywanie szans edukacyjnych (w) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t.7, V-Ż. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008, s.548-553,

4.Frąckowiak M., Anorexia nervosa- fenomen ponowoczesnej kultury i choroba systemu rodzinnego [w] A.Michalska (red.) Dylematy współczesnych rodzin. Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2005, s.171-188

5. Jarosz M., Samobójstwa: ucieczka przegranych. PWN, Warszawa 2004

6. Karpowicz P., Narkotyki. Jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie?. Instytut Wydawniczy Kreator, Białystok 2002, s.26-125

7. Kwiecień M., Adopcja – temat bez tajemnic, Wyd. Księży Marianów, Warszawa 2004

8. Marszałek L., Kult bogactwa i sukcesu a prostytucja nieletnich, [w] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Wydawnictwo UM E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Wydanie IV, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007CS, Lublin 2008, s 123-135

9. Petelewicz M. Satysfakcja z życia i samoocena uczniów mieszkających w łódzkich enklawach dziecięcej biedy [w] W. Warzywoda - Kruszyńska (red.) Bieda dzieci. Zaniedbanie, wykluczenie społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s.107-116,

10. Potoczna M., Strategie życiowe biednych mieszkańców enklaw (w) W. Warzywoda – Kruszyńska (red.), Żyć i pracować w enklawach biedy (Klimaty łódzkie), Wyd. UŁ, Łódź 1998, s.68-98,

11. Stanik J.M., Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności (w) B. Urban (red.), Resocjalizacja. T.1, PWN, Warszawa 2008, s.168-202

12. Tarkowska E., Ubóstwo dzieci w Polsce, [w] Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce, Raport krajowy Polskiej Koalicji Social Watch i Polskiego Komitetu European Anti-Poverty Network, Kampania Przeciw Homofobii, 2011 s. 57-63

13. Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka., Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń 2006, s.42-52,

14. Sawicka K., Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, [w] K. Sawicka (red.)., Socjoterapia, Centrum Metodyczne pomocy psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999

Uzupełniająca:

1.Bielecka E. (red.) Streetworking. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa 2005

2.Grabowiec A., Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2011,

3. Lisowska E. Przemoc wobec dzieci. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie, Wydawnictwo Akademii Świętpokrzyskiej, Kielce 2005

4. Stanik J.M., Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności [w] B. Urban, J.M. Stanik (red.), T.1,. Pedagogium, PWN, Warszawa 2007, s.168 - 184,

5. Stańdo K., Szygendowska A., Dziecko krzywdzone, [w] A. Massalski, K. Wiatr (red.), Zagrożenie wychowawcze XXI wieku, Kancelaria Senatu, Warszawa 2009, s.71-104

Metody i kryteria oceniania:

pisemne kolokwium na ocenę, aktywność podczas zajęć, obecność na zajęciach

Zakres tematów:

Dzieci w Polsce i na świecie - podstawowe dane, najistotniejsze problemy. Szczególna ochrona prawna dziecka. Dziecko żyjące w biedzie i niedostatku. Dziecko poza rodziną - wybrane formy opieki zastępczej. Dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym. Zaburzenia odżywiania - przyczyny problemu współczesnej młodzieży.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:30 - 15:05, sala 2223/2224
Anna Chmielewska 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)