Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie placówką i kadrami w pomocy społecznej 20-1S-ZPK
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kruk A.: Instytucje społeczne - organizacja, zarządzanie, wybrane aspekty prawne i gospodarcze. APS, Warszawa 2010.

2. Bednarczyk M. : Organizacje publiczne – zarządzanie konkurencyjnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków, 2001.

3. Koźmiński A. K., Piotrowski W.: Zarządzanie – teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wydanie od 1996 i późniejsze wydania.

Literatura uzupełniająca:

1. Jachowicz A.: Zarządzanie systemem pomocy społecznej. [w:] „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9, rocznik 21, s. 33-39.

2. Brzozowska A., Postuła I., Kłobukowski P. (red.): Przedsiębiorczość: studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.

3. Skowrońska A. (red.): Nowe kierunki i tendencje w organizacji i zarządzaniu pomocą społeczną. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Źródła dotyczące kształcenia zdalnego: w internecie są dostępne dokumenty organizacyjne istniejących placówek pomocy społecznej, źródłem mogą być strony internetowe placówek pomocy społecznej, materiały rządowe i samorządowe.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student posiada wiedzę z zakresu podstaw nauk o zarządzaniu; wiedzę o normach organizacyjnych instytucji społecznych, o ewolucji poglądów na organizację w zakresie instytucji pomocy społecznej.

Umiejętności: Dostrzega, dokonuje obserwacji i interpretacji funkcjonowania organizacji, biorąc pod uwagę rolę w instytucji pracowników i kadry kierowniczej, zdobywa umiejętności przydatne kierownikowi średniego szczebla zarządzania;

Kompetencje społeczne: Student zna i potrafi zinterpretować problemy społeczne, związane z zarządzaniem instytucją pomocy społecznej, student potrafi odnaleźć się w pracy zespołowej w przyszłym miejscu pracy;

Metody i kryteria oceniania:

Sposób pomiaru na wykładzie : Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę studenta.

Forma egzaminu: pisemna z materiału wykładów i ćwiczeń, 3 pytania opisowe.

Maksymalna liczba punktów 30 (egzamin) na ocenę „bdb”.

Minimalna liczba punktów na ocenę „dst”: 15.

Poniżej 15 punktów - ocena ndst.

Obecność na zajęciach ćwiczeniowych.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia zdalnego w części dotyczącej ćwiczeń:

Studenci indywidualnie oraz grupowo wypełniają dokumentację pracy studenta, wykonują ćwiczenia i odpowiadają na pytania, wykonują projekty organizatorskie. Wszystkie cząstkowe prace są odsyłane przez studentów na adres e-mailowy (służbowy), następnie archiwizowane. Wykonana przez studentów praca podlega sprawdzeniu, po którym przekazuję studentom uwagi dotyczące nadesłanych opracowań. Wykonywanie przez studentów prac w domu w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych jest równoważne z aktywnym uczestnictwem w zajęciach dydaktycznych. Od 26 maja opracowania są analizowane bezpośrednio na Teams w czasie rzeczywistym.

Zakres tematów:

• Instruktaż wstępny.

• Zarządzanie - pojęcie, funkcje. Planowanie, organizowanie - definicje.

• Planowanie działalności dowolnie wybranej placówki pomocy społecznej: zasoby materialne, ludzkie, marketingowe.

• Analiza profilu działalności, liczby klientów docelowych. Strategie zarządzania w placówkach pomocy społecznej.

• Dokumenty organizacyjne: statut, regulamin organizacyjny, regulamin pracy, regulamin wynagradzania, tworzenie innych dokumentów wewnętrznych.

• Motywowanie jako funkcja zarządzania. Czynniki kształtujące motywację. Zarządzanie ludźmi w organizacji socjalnej.

• Zabezpieczenie kadr socjalnych – rekrutacja i selekcja pracowników. Przygotowanie zawodowe kadr placówek pomocy społecznej.

• Sprawne działanie – koncepcje prakseologiczne, podejmowanie decyzji, operacjonalizacja zarządzania.

• Organizacja czasu pracy pracownika socjalnego i kierownika zespołów pracowniczych.

• Jakość usług socjalnych.

• Tworzenie struktury organizacyjnej placówki pomocy socjalnej.

• Etyka w zarządzaniu. Kultura organizacyjna

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące, praca w grupach, praca indywidualna na zajęciach.

Metody pracy zdalnej: w dniach od 16marca (na razie dotyczy to zajęć z dnia 17.03.2020 r. oraz 24 marca 2020 r.) - inna organizacja kształcenia - kształcenie zdalne, polegające na wysyłaniu materiałów studentom do samodzielnego opracowania na adres e-mailowy I roku studentów kierunku praca socjalna: pracasocjalna2018aps@gmail.com.

Zostało przygotowane narzędzie pracy zdalnej - dokumentacja indywidualnej pracy studenta zawierająca zestaw pytań i prośbę zastosowaną do studentów dotyczącą analizy podstawowych funkcji zarządzania, planowania, określenia różnic pomiędzy planem strategicznym i operacyjnym na przykładzie dowolnej placówki pomocy społecznej – praca projektowo - koncepcyjna (dotyczy zajęć z 17 marca 2020 r.):

W ramach zajęć z 24 marca studenci mają zapoznać się z istniejącymi statutami różnych organizacji z opracowaniem wniosków. Ponadto opracować statut dla dowolnie wybranej placówki pomocy społecznej (praca projektowo – koncepcyjna).

Biorąc pod uwagę kolejne tygodnie studenci realizują ćwiczenia zgodnie z rozkładem tematów w tej samej formie kształcenia zdalnego. W okresie do przerwy wielkanocnej problematyka ćwiczeń obejmuje regulaminy organizacyjne, regulaminy pracy i wynagradzania. Od 31 marca 2020 r. studenci wykonują ćwiczenia w 2-3 osobowych zespołach. Prace studentów są na bieżąco kontrolowane w całym okresie zdalnego kształcenia, a do opracowań wysyłam uwagi.

Studenci otrzymują prezentacje do zajęć wykładowych z rozszerzonym komentarzem słownym, co jest również wykorzystywane na ćwiczeniach. Od dnia 26 maja zajęcia ćwiczeniowe odbywają się w czasie rzeczywistym na aplikacji Teams. Studenci otrzymują kartę pracy do zajęć jeszcze przed ćwiczeniami w czasie rzeczywistym. Mogą zadawać pytania przy pomocy różnych form komunikacji zdalnej: na aplikacji Teams, pocztę służbową pocztę e-mail zarówno w czasie rzeczywistym, jak i poza stałymi godzinami zajęć.

Link do kanału jest następujący:

https://teams.microsoft.com/_#/school/files/Og%C3%B3lny?threadId=19%3A8b1f4d88aea24b299a76d7c4989adb3c%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252Fwiczenia-Zarzdzanieplacwkikadramiwpomocyspoecznej20-1S-ZPK%252FShared%2520Documents%252FGeneral

Metody dydaktyczne przeszły z asynchronicznych w synchroniczne, czyli stosuję mieszane metody kształcenia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, sala 2225
Anna Kruk 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)