Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt badawczy - 1 20-2F-PB1
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Putnam R. (1993). Demokracja w działaniu. Warszawa: Wyd. Fundacja im. Batorego.

Lewenstein B. (1999). Wspólnota społeczna a uczestnictwo lokalne. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, rozdział 1. Community w badaniach socjologicznych.

Putnam R. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Okólski, M. (red.) Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Chmielewski, M., Daab, M., Miśkowiec, A., Rogalska, E., Sochacka, M. (2017). Rozwój rolnictwa społecznego w Europie na przykładzie gospodarstw opiekuńczych w wybranych krajach europejskich. Raport przygotowany przez PCG Polska Sp. z o.o. na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Dudek-Mańkowska, S. (2017). Mieszkanie dla seniora – formy budownictwa senioralnego oraz stan ich rozwoju w Polsce. Konwersatorium Wiedzy o Mieście 2(30), str. 27-35.

Bojar H. (2013). Rodzina w małym mieście. Z socjologicznych badań terenowych lokalnych społeczności obywatelskich we współczesnej Polsce, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Piorunek M. (red.) (2010), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Baczko-Dombi A., Żółtak T. (2012) Edukacja. W: Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa

Szafraniec K. (2011). Orientacje życiowe uczące się młodzieży, [w:] Młodzież jako problem i jako wyzwanie ponowoczesności. K. Szafraniec (red.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Trutkowski C. (2014). Szkoła współpracy: uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły. Warszawa: FRDL.

Kwiatkowski S. (red.). (2018). Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Siemieńska R. red. (1997). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Duch-Krzystoszek D. (2015). Szkolnictwo zawodowe i rynek pracy dla kobiet z wykształceniem zasadniczym zawodowym. Raport z badania. Warszawa: Koalicja Karat.

Efekty uczenia się:

Nabyte podczas zajęć wiedza i umiejętności mają służyć rozwojowi kompetencji studenta/ki w zakresie realizacji socjologicznego projektu badawczego. Zajęcia mają też przygotować studentów/ki do realizacji badania terenowego w ramach Praktyki specjalistycznej.

Podczas wykładów studenci/tki nabywają wiedzę w zakresie wszystkich wątków badania realizowanego przez zespół badawczy prowadzący zajęcia Projekt badawczy_1.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (weryfikacja testowa zapoznania się z materiałami przedstawianymi na wykładach - prezentacje power point,

obrazy filmowe i z poleconą literaturą naukową).

Korekta metod i kryteriów oceniania na czas edukacji on-line:

Podstawą oceny uzyskanej wiedzy będą prace pisemne - odpowiedzi na pytania dotyczące lektur przypisanych do tematów kolejnych wykładów.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do problematyki innowacji społecznych na poziomie lokalnym - zaprezentowany 17.02.2020.

2. Społeczności lokalne w badaniach socjologicznych - zaprezentowany 24.02.2020.

3. Społeczne starzenie się w Polsce i jego konsekwencje - zaprezentowany 02.03.2020.

4. Innowacyjne modele organizacji usług opiekuńczych dla osób starszych – przykłady z różnych krajów - zaprezentowany 09.03.2020

Następnie, od zajęć 16.03, przejście na edukację online. Na adresy: s.komunikacji@gmail.com oraz socjologiakultury2018@gmail.com zostały studentom i studentkom przesłane komplety materiałów do każdego wykładu.

5. Innowacyjne modele mieszkaniowe dostosowane do potrzeb osób starszych – przykłady z różnych krajów.

Lektury, których skany zostały przesłane studentom i studentkom:

1. Ulaniecka, N. (2018). „Teleopieka, wspólnoty mieszkań dla seniorów oraz międzypokoleniowe współlokatorstwo, czyli alternatywne formy opieki i wspierania osób starszych.” Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej nr 20, str. 199-212.

2. Dudek-Mańkowska, S. (2017). „Mieszkanie dla seniora – formy budownictwa senioralnego oraz stan ich rozwoju w Polsce”. Konwersatorium Wiedzy o Mieście 2(30), str. 27-35.

3. Labus, A. (2015). „Domy międzypokoleniowe odpowiedzią na starzenie się społeczeństwa w XXI wieku”. Acta Universitatis Lodziensis: Folia Oeconomica 4(315), str. 71-90.

Zagadnienia/pytania do samodzielnego opracowania:

1. Na czym polega specyfika mobilności mieszkaniowej osób starszych?

2. Jakie są najważniejsze trendy kształtujące nowe formy zamieszkiwania w XXI w.?

3. Starzenie się w swoim miejscu zamieszkania (ageing in place): na czym polega, jakie są wady i zalety?

4. Teleopieka: Na czym polega? Jakie są jej wady i zalety? Z czego wynika zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania?

5. Dom międzypokoleniowy: na czym polega idea, wady i zalety, różnice pomiędzy tradycyjnym domem międzypokoleniowym i domem międzypokoleniowym w XXI w., przykłady.

6. Osiedle senioralne: na czym polega idea, wady i zalety, przykłady.

7. Cohousing senioralny: na czym polega idea, wady i zalety, przykłady.

8. Mieszkania wspomagane: na czym polega idea, wady i zalety, przykłady.

9. Wielofunkcyjne zespoły urbanistyczne składające się z niezależnych mieszkań, domu opieki i ośrodka geriatrycznego (Continuing Care Retirement Communities): na czym polega idea, wady i zalety, przykłady.

W/w materiały zostały przesłane studentom i studentkom na adresy grupowe (s.komunikacji@gmail.com, socjologiakultury2018@gmail.com) w dniu 15.03.2020. Potwierdzili mailowo ich otrzymanie.

6. Rodzina i rodzice a społeczności lokalne we współczesnej Polsce.

Przesłane studentom i studentom materiały obejmowały: zarys problematyki wykładu w formie pisemnej oraz skany tekstów do przeczytania do danego wykładu wraz z pytaniami podpowiadającymi, na co należy zwrócić uwagę.

7. Wsparcie rodziców i rodziny jako innowacja społeczna.

8. Aspiracje edukacyjne młodzieży i ich konsekwencje.

9. Rola szkoły w społeczności lokalnej.

10. Teren badawczy okiem socjologa.

11. Umiejętności przyszłości - co warto dziś wiedzieć i umieć.

12. Edukacja a płeć.

13. Szkolnictwo zawodowe - jakie i dla kogo?

Metody dydaktyczne:

Wykład z elementami metod interaktywnych.

Korekta metod dydaktycznych na czas edukacji on-line:

Przesyłanie studentom i studentkom na adresy specjalności zarysu problematyki danego wykładu w formie pisemnej wraz z literaturą (skany tekstów) oraz pytaniami wskazującymi, na co należy zwrócić uwagę podczas lektury.

Możliwość zgłaszania pytań i uwag - konsultacje indywidualne w poniedziałki w godzinach wykładu (13.30-15.05) przez Skype, pocztę elektroniczną lub telefonicznie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 2120/2121
Danuta Duch-Krzystoszek, Dominika Walczak, Ilona Matysiak 59/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)