Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współpraca jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z organizacjami pozarządowymi 20-1S-WJO
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

R. Barański, A. Olejniczak, wyd. C. H. Beck, Fundacje i stowarzyszenia. Współpraca organizacji pozarządowych z administracją publiczną, Warszawa 2012.

Dobre Praktyki. Tom I. Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2012

Dobre Praktyki. Tom II. Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2012

M. Grewiński, A. Karwacki, M. Rymsza (red.), Nowa polityka społeczna. Aktywizacja, Wielosektorowość, Współdecydowanie, Warszawa 2010.

M. Grewiński, A. Karwacki (red.), Strategie w polityce społecznej, D. Trawkowska, Praca socjalna w lokalnych strategiach rozwiązywanie problemów społecznych – refleksje z obserwowania praktyki.

M. Rymsza, Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich Welfare States, Warszawa 2013.

Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z 2003 roku.

Ustawa o pomocy społecznej z 2004 roku.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Posiada wiedzę na temat jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, organizacji pozarządowych, źródeł, metod, zakresu współpracy i działań na rzecz klienta pomocy społecznej i środowiska lokalnego.

Zna Ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Umiejętności:

Potrafi dokonać analizy i diagnozę problemów społecznych oraz wskazać instytucje polityki społecznej, w tym rolę organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Potrafi komunikować się z organizacjami pozarządowymi i wolontariatem działającymi w obszarze pomocy społecznej

Potrafi współdziałać z przedstawicielami jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi oraz wolontariatem.

Kompetencje społeczne:

Korzysta z pomocy jednostek pomocy społecznej, organizacji pozarządowych i wolontariatu w celu rozwiązania problemu jednostki, grupy i środowiska lokalnego.

Przygotowuje plany działań i projekty socjalne we współpracy z organizacjami pozarządowymi i wolontariatem.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest:

(1) oddanie i zaliczenie kart pracy do samodzielnego opracowania zgodnie z tematyką zajęć;

(2) eseje:

zaj. 7. Rola organizacji pozarządowych w sektorze ekonomii społecznej (zaj. 7)

zaj. 8. temat do wyboru:

1. Praca woluntarystyczna jako element nabywania kompetencji do świadczenia profesjonalnej pracy socjalnej.

2. Wolontariat w czasie covit-19.

3. Wolontariat – wartość czy bezsens?

(3) wynik pracy zespołowej (dokumentacja rejestracji organizacji pozarządowej);

(4) wynik pracy zespołowej (projekt na podstawie wskazanego konkursu);

Zakres tematów:

1. Jednostki organizacyjne pomocy społecznej (charakterystyka poszczególnych instytucji w obszarze zadań i działań pomocy społecznej)

2. Pojęcie organizacji pozarządowych. Rola organizacji pozarządowych w realizacji zadań pomocy społecznej i pracy socjalnej.

3. Współpraca jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z organizacjami pozarządowymi (pojęcie współpracy; formy współpracy; działania na rzecz klientów; pozytywne strony i przeszkody współpracy).

4. Podstawy prawne dotyczące działalności pożytku publicznego i wolontariatu. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

5. Rola organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych. Zasady i formy współdziałania organizacji pozarządowych z administracją publiczną w zakresie realizacji zadań pomocy społecznej.

6. Standardy współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym.

7. Działalność organizacji pozarządowych w sektorze ekonomii społecznej.

8. Wolontariat. Zasady prowadzenia i świadczenia wolontariatu. Prawa i obowiązki wolontariusza. Praca woluntarystyczna jako element nabywania kompetencji do świadczenia profesjonalnej pracy socjalnej.

9. Rola organizacji pozarządowych w realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

10. CSR w pomocy społecznej

11. Dobre praktyki

Metody dydaktyczne:

1) metody oparte na słowie: wykład, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką;

2) metody oparte na praktycznej działalności studentów: zajęć praktycznych; hospitacje; praca w grupie;

3) metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, problemowa;

4) zdalne prowadzenie zajęć (poprzez przygotowanie studentom materiałów, prezentacji multimedialnych, artykułów naukowych oraz kart pracy studenta);

5) dyskusja dydaktyczna grupy za pomocą multimediów;

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, sala 1069
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, sala 1010
Katarzyna Stanek 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)