Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej I 10-3F-WS1
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czartoryska U., Od pop artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1983.

Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008

Hopfinger M., Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997.

Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2002.

Kluszczyński R., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 1999.

Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002.

Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu, wyd. Arkady, Warszawa 1989

Olszewski A., Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie, Warszawa 1988.

Sztuka świata, t. IX i X, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1994-6

Włodarczyk W., Sztuka polska: 1918-2000, Warszawa 2000.

Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Gdynia 2014.

Literatura uzupełniająca:

Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Przewodnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.

Eco U., Sztuka, Kraków 2008.

Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970 Szanse i mity, wyd. PWN, Warszawa 1975

Krytyka i rynek sztuki, red. D. Monkiewicz, Warszawa 2008

Piwocki K., Dziwny świat współczesnych prymitywów, Warszawa 1980.

Porębski M., Granica współczesności, Warszawa 1989.

Rosenblum N., Historia fotografii światowej, Bielsko-Biała 2005.

Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005.

Portale i blogi poświęcone sztuce oraz czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.

Wybrane linki do materiałów w internecie, artykułów, filmów ((z dn. 10.10.2019):

https://www.youtube.com/watch?v=Z9muNnozFGY

https://www.youtube.com/watch?v=0wSfg4OICW4

https://www.youtube.com/watch?v=O8ouH6zhI_8

https://www.youtube.com/watch?v=NlH85Kgdnq0

https://www.moma.org/magazine/articles/50

https://www.youtube.com/watch?v=ep8bOYaLnN8

https://pl.khanacademy.org/partner-content/moma/moma-artist-interviews/v/schneemann-on-line

https://www.nowness.com/series/raw-materials/carolee-schneemann-clara-cullen

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna wybrane zagadnienia sztuki współczesnej.

2. Student zna wybrane związki sztuki współczesnej ze zjawiskami życia społecznego, mediami i kulturą.

Umiejętności:

1. Student potrafi analizować wybrane zjawiska sztuki współczesnej w kontekście społecznym i kulturowym.

2. Student potrafi analizować wybrane zjawiska sztuki współczesnej w kontekście wiedzy z historii sztuki.

Kompetencje:

1. Student potrafi merytorycznie dyskutować o sztuce współczesnej.

2. Student korzysta z profesjonalnej wiedzy w wyborze propozycji z aktualnej oferty wydarzeń artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie:

- czynnego udziału w zajęciach stacjonarnych, w plenerze (wyjścia do galerii, muzeów, na spotkania z twórcami itp.) oraz prowadzonych zdalnie (w nawiązaniu do zadanych do przejrzenia/przygotowania materiałów np. tekstów, filmów, prezentacji)

- przygotowania i zaprezentowania uzgodnionego projektu/referatu,

- egzamin pisemny bądź ustny po drugim semestrze zajęć

Zakres tematów:

Grupy tematyczne:

1. Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej: periodyzacja i terminologia itp.

2. Instytucje sztuki, wydarzenia, wystawy, festiwale sztuki współczesnej (np. Biennale w Wenecji, Documenta, Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi, MS w Łodzi, koncepcja wystawy stałej w MSŁ itp.)

3. Definicje sztuki i artysty

4. Rynek sztuki, obrót dziełami sztuki, instytucje artystyczne

5. Wybrane zagadnienia sztuki światowej po 1945 roku - tendencje, kierunki, przedstawiciele, problematyka (np. ekspresjonizm abstrakcyjny, action painting, pop art., informel, environment, happening, performance)

6. Polska Szkoła Plakatu

7. Rola skandalu w sztuce

8. Wybrane zagadnienia sztuki nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną)

9. Wybrane zagadnienia sztuki lat 90. oraz po 2000 r. (sztuka krytyczna, feministyczna, postfeministyczna, partycypacyjna, bioart itp.)

10. Ocena kondycji sztuki współczesnej na podstawie aktualnych wydarzeń

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia:

Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi i publikacjami prowadzone w sali wykładowej, zdalnie (kontakt online, mailowy, fb) oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 6308
Magdalena Durda-Dmitruk 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)