Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 10-0S-MSW1
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Biedroń, M., Prokosz, M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001;

Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005.

Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa, 1995.

Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005.

Górecka, H. Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001;

Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.

Kępski Cz. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.

Kolankiewicz, M. (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998;

Łobocki M., ABC wychowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.

Łobocki M., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Lublin 1991;

Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Jedność, Kielce 2003.

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06 Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej

PCK1_KK_W07 Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży

PCK1_KK_U02 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie

PCK1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej

PCK1_KK_K01 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii

Metody i kryteria oceniania:

Metody sprawdzenia efektów kształcenia

Pisemne kolokwium z zakresu treści ćwiczeń i literatury obowiązkowej

Aktywny udział w dyskusji na zajęciach

Aktywne wykonywanie zadań w czasie ćwiczeń

Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji)

Zakres tematów:

1. Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna

2. Wsparcie społeczne, pomoc, opieka, wychowanie

3. Priorytety i zasady wg których jest budowany nowy system wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem. System wsparcia rodziny w oparciu o nowe ustawodawstwo

Wybrane metody pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi

4. Metodyka pracy wychowawczej, wsparcia i opieki w instytucjach opiekuńczych i instytucjach interwencji kryzysowej

5. Praca opiekuńczo-wychowawcza w rodzinnych formach opieki zastępczej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego

6. Nowe tendencje w dziedzinie opieki w Polsce na tle rozwiązań europejskich.

7. Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym w latach 1989-2014.

8. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjonalnych formach opieki zastępczej

9. Organizacja pomocy i opieki wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego

10. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej

11. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wychowawczych i poprawczych, pedagogika ulicy

12. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego

13. Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie

14. Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach oświatowych: świetlica szkolna i zajęcia pozalekcyjne na terenie szkoły

15. Kolonie i zimowiska. Drużyny harcerskie, obozy i wycieczki jako miejsca pracy opiekuńczo-wychowawczej

Metody dydaktyczne:

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:30 - 15:05, sala 3429/3430
Paulina Kamińska-Diduszko 33/ szczegóły
2 każdy czwartek, 8:00 - 9:35, sala 3526/3527
Paulina Kamińska-Diduszko 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)