Literatura: |
Biedroń, M., Prokosz, M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001;
Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2005.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D., Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej, WSiP, Warszawa, 1995.
Gajewska G., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, PEKW Gaja, Zielona Góra 2005.
Górecka, H. Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Toruń 2001;
Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.
Kępski Cz. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.
Kolankiewicz, M. (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998;
Łobocki M., ABC wychowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
Łobocki M., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Lublin 1991;
Vopel K., Poradnik dla prowadzących grupy: teoria i praktyka zabaw interakcyjnych, Jedność, Kielce 2003.
|
Zakres tematów: |
1. Sylwetka osobowościowa nauczyciela, wychowawcy, opiekuna
2. Wsparcie społeczne, pomoc, opieka, wychowanie
3. Priorytety i zasady wg których jest budowany nowy system wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem. System wsparcia rodziny w oparciu o nowe ustawodawstwo
Wybrane metody pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi
4. Metodyka pracy wychowawczej, wsparcia i opieki w instytucjach opiekuńczych i instytucjach interwencji kryzysowej
5. Praca opiekuńczo-wychowawcza w rodzinnych formach opieki zastępczej i placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego
6. Nowe tendencje w dziedzinie opieki w Polsce na tle rozwiązań europejskich.
7. Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym w latach 1989-2014.
8. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjonalnych formach opieki zastępczej
9. Organizacja pomocy i opieki wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego
10. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej
11. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wychowawczych i poprawczych, pedagogika ulicy
12. Praca opiekuńczo-wychowawcza w instytucjach wsparcia dziennego
13. Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej w internacie
14. Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach oświatowych: świetlica szkolna i zajęcia pozalekcyjne na terenie szkoły
15. Kolonie i zimowiska. Drużyny harcerskie, obozy i wycieczki jako miejsca pracy opiekuńczo-wychowawczej
|