Narzędzia diagnozy psychologicznej dziecka 20-3F-NDD1
Wykład (WYK)
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Suchańska A., (2007); Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały. Zna i rozumie zasady etyczne obowiązujące w pracy z dziećmi i młodzieżą. Zna specyfikę kontaktu z dzieckiem i podstawowe zasady związane z procesem jego diagnozy. Umiejętności Refleksyjnie korzysta z narzędzi diagnostycznych, znać ich ograniczenia i wykorzystać tkwiące w nich możliwości. Potrafi zaplanować przebieg badania diagnostycznego dobierając odpowiednie narzędzia, biorąc pod uwagę takie czynniki jak wiek dziecka, poziom rozwoju mowy, rozwój psychomotoryczny, postawę wobec badania, zgłaszany problem. Potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranymi metodami, uwzględniając możliwości i potrzeby oraz opracować ilościowo oraz jakościowo ich wyniki. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych osobiście badań diagnostycznych na poziomie analizy ilościowej i jakościowej. Umie sformułować diagnozę osobowości i poziomu intelektualnego dziecka, wskazując jego mocne i słabe strony. Umie opisać jego funkcjonowanie psychologiczne w podstawowych sferach rozwoju (emocjonalna, społeczna, obraz siebie, temperament, sfera poznawcza itd.) oraz sformułować prognozę w zakresie funkcjonowania osobowości i intelektu badanego dziecka. Kompetencje społeczne Umie współpracować zadaniowo w grupie. Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy diagnostycznej. Jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań. Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie diagnostycznym. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w formie egzaminu, pytania zamknięte i otwarte. Zaliczenie od 60%. Możliwe dodatkowe punkty: - za bardzo dobre wyniki z ćwiczeń "Narzędzia diagnozy psychologicznej dziecka" - za obecność na wszystkich wykładach |
||
Zakres tematów: |
WYKŁAD - zagadnienia 1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka? 2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka 3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży 4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych 5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej 6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych 7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD 8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży 9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego 10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży 11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży |
||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Agnieszka Siedler | 75/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.