Literatura: |
Literatura obowiązkowa
Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne).
Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006
Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010.
Literatura uzupełniająca:
Saan A., 365 pomysłów na eksperymentowanie (2005), 365 pomysłów na majsterkowanie (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;
Tuszyńska L.; Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle , Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2018
Walter G., Żywioły w przedszkolu, seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004.
|
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06
Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
PCK1_KK_W04
Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PCK1_KK_U02
Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PCK1_KK_U03
Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem
PCK1_KK_U07
Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności
PCK1_KK_K02
Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu
|
Zakres tematów: |
1. Edukacja przyrodnicza w podstawie programowej, programach i dokumentach oświatowych. Cele, treści i zadania edukacji przyrodniczej
2. Rozwój myślenia dzieci a jego implikacje do poznawania przez dzieci świata przyrody. Badania J. Piageta na temat wyobrażania sobie przez dzieci świata
3. Podstawowe metody badania świata: metoda eksperymentu przyrodniczego, pokazu, objaśnienia – zasady ich organizowania i ich znaczenie w procesie poznawania świata przez dzieci
4. Zakres edukacji przyrodniczej: ziemia, woda, powietrze (zjawiska atmosferyczne), ogień, rośliny i zwierzęta, człowiek, ekologia, kosmos
5. Elementy ekologii i koncepcji zrównoważonego rozwoju w edukacji przedszkolnej
|