Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przyroda w edukacji – metodyka 10-0S-PED1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Jelinek J.A., Edukacja przyrodnicza starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

Jelinek J.A., Dziecięca astronomia. Jak dzieci rozumieją swoje miejsce na Ziemi, kształt Ziemi i jej miejsce w przestrzeni kosmicznej, Bliżej Przedszkola nr 7-8.166-167/2015, s. 78-82 (wydanie specjalne).

Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo AP, Kraków 2006

Sławińska M., Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu, Impuls, Kraków 2010.

Literatura uzupełniająca:

Saan A., 365 pomysłów na eksperymentowanie (2005), 365 pomysłów na majsterkowanie (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

Tuszyńska L.; Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle , Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2018

Walter G., Żywioły w przedszkolu, seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004.

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06

Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PCK1_KK_W04

Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U02

Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U03

Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PCK1_KK_U07

Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności

PCK1_KK_K02

Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe

Przygotowanie scenariusza zajęć

Obecność i aktywny udział w zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna)

Zakres tematów:

1. Edukacja przyrodnicza w podstawie programowej, programach i dokumentach oświatowych. Cele, treści i zadania edukacji przyrodniczej

2. Rozwój myślenia dzieci a jego implikacje do poznawania przez dzieci świata przyrody. Badania J. Piageta na temat wyobrażania sobie przez dzieci świata

3. Podstawowe metody badania świata: metoda eksperymentu przyrodniczego, pokazu, objaśnienia – zasady ich organizowania i ich znaczenie w procesie poznawania świata przez dzieci

4. Zakres edukacji przyrodniczej: ziemia, woda, powietrze (zjawiska atmosferyczne), ogień, rośliny i zwierzęta, człowiek, ekologia, kosmos

5. Elementy ekologii i koncepcji zrównoważonego rozwoju w edukacji przedszkolnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ariadna Ciążela 22/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Ariadna Ciążela 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)