Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki 10-2F-PPG
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Zakres tematów:

I. Nurty wychowania: nurt wychowania naturalnego na tle socjalizacji.

Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie.

1. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994

2. Sławiński S., Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa, w: Bici biją, red. J. Bińczycka, Warszawa 2002, s. 44 – 58.

3. Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.

II. Nurty wychowania: nurt wychowania celowego – instytucjonalnego.

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących.

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, s. 98-122; Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, s. 270-290)

2. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, red. Danilewska J., Kraków 2001.

III. Nurty wychowania: nurt intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów.

Rzeczywistość XXI wieku i wyzwania, które stawia przed wychowaniem.

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, s. 68-92)

2. Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, s. 108 – 138

2. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006, s. 73- 92

oraz

1. Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, (cz.III, Morawski S., W Janusowym widnokręgu s. 287 - 308.)

2. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

3. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

4. Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

IV. Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja. ()

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. (Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33)

2. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.

3. Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997

4. Słowniki i leksykony pedagogiczne – hasła: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja oraz

Podsumowanie/ powtórzenie/ prezentacja własnych map pojęciowych.

Wymagania:

- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,

- przygotowanie i przedstawienie na forum grupy mapy pojęć pedagogicznych, słownika pojęć pedagogicznych lub uargumentowanej tezy pedagogicznej.

Pozdrawiam i życzą powodzenia!

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Grzelak-Klus 28/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Grzelak-Klus 30/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Grzelak-Klus 30/ szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Marlena Grzelak-Klus 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)