Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka ogólna i zawodowa 10-1F-EOZ2
Ćwiczenia (CW) Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Arystoteles, Etyka Nikomachejska, PWN, tłum. Daniela Gromska, Kraków 1956.

2. Etyka zawodowa, pod red. Adama Sarapaty, Książka i wiedza, 1971.

3. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001

4. J. Hołówka, Relatywizm etyczny, PWN, Warszawa 1981.

5. R. Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, w: Książeczka o człowieku, Wyd. Literackie, Kraków 1998.

6. T. Kotarbiński, Zasady etyki niezależnej, w: Kierunki filozofii współczesnej, część IV, Filozofia polska, red. J. Pawlak, UMK Toruń 1989.

7. M. Ossowska, Motywy postępowania, Książka i Wiedza, Warszawa 1949.

8. M. Ossowska, Normy moralne, PWN, Warszawa 1985.

9. M Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994, str. 167-195.

10. W. Tatarkiewicz, O bezwzględności dobra, w: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992.

11. W. Tyburski, Etyka i ekologia, Toruń 1995.

12. Wartości, etyka i estetyka. Antologia tekstów filozoficznych, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna genezę filozofii i etyki oraz jej filozoficzne usytuowanie, zna podstawowe pojęcia i dystynkcje w filozofii i etyce, ich istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego.

Student zna wybrane reprezentatywne antropologiczne ujęcia człowieka i jego moralnych zobowiązań jako człowieka i jako pedagoga

Student zna i rozumie istotę etyki normatywnej i etyki zawodowej jako szczególnego przypadku etyki normatywnej odnoszącej się do ludzi pełniących określone role zawodowe

Umiejętności

Student dostrzega zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i określa relacje między tymi zależnościami

Student formułuje w mowie i piśmie problemy filozoficzne i etyczne oraz krytycznie je komentuje

Student zna wybrane problemy etyczno-moralne współczesnego świata i dokonuje ich ogólnej charakterystyki

Student interpretuje kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny

Student charakteryzuje treści i wskazuje filozoficzne i ogólnohumanistyczne źródła zasad etyki zawodowej (Kodeks Etyki Nauczyciela, Powszechną Deklarację Praw Człowieka, Dobre Obyczaje w Nauce, inne kodeksy zawodów zaufania publicznego).

Student odnosi wiedzę z zakresu etyki ogólnej i zawodowej do sytuacji dylematycznych i trudnych w pracy nauczyciela/pedagoga oraz proponuje postępowanie w takich sytuacjach.

Student wykorzystuje wiedzę filozoficzną i etyczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji.

Student starannie i metodycznie rozwiązuje problemy

poprawnie wnioskuje na podstawie przyjętych argumentów

potrafi argumentować za swoim stanowiskiem w dyskusji

Kompetencje społeczne

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Student postrzega własne działania profesjonalne w kategoriach dyskursu moralnego i wychowywania do człowieczeństwa.

Student rozumie szczególne potrzeby edukacyjne i wychowawcze osób słabiej uposażonych i istotną w tych sytuacjach rolę nauczyciela/opiekuna

Student przestrzega praw ucznia/wychowanka oraz uwrażliwia ucznia na jego prawa i obowiązki.

Student jest wrażliwy na potrzeby dziecka/człowieka potrzebującego pomocy, jego indywidualność, podmiotowość, godność

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji, kolokwium ustne.

Zakres tematów:

1. Podstawowe zagadnienia etyczne.

2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki.

3. Problematyka odpowiedzialności. Egoizm, altruizm, utylitaryzm i teoria dóbr bezwzględnych.

4. Etyka środowiskowa.

5. Etyka w zawodzie.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem, metoda dialogiczna, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 18:15 - 19:50, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2120/2121
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek z aulami C, sala 3429/3430
Katarzyna Łukaszewska 25/ szczegóły
2 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1076/1077
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, Budynek z aulami C, sala 3093/3094
Katarzyna Łukaszewska 17/ szczegóły
3 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1107/1108
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek z aulami C, sala 3093/3094
Katarzyna Łukaszewska 30/ szczegóły
4 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, Budynek z aulami C, sala 3093/3094
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1076/1077
Katarzyna Łukaszewska 22/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)