Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacja terapeutyczna 20-3S-RTE
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Prochaska J.O., Norcross J.C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne, IPZ, Warszawa – podrozdziały dotyczące relacji.

Yalom I. (2008) Psychoterapia egzystencjalna, IPZ, Warszawa, s.412-425.

Czabała J.C. (2010) Czynniki leczące w psychoterapii, PWN Warszawa, rozdz. 7, 12 i 13.

Literatura uzupełniająca:

Norcross J.C., Guy J.D. (2007) Leaving it at the office. A guided psychotherapist self-care, The Guilford Press, NY.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student potrafi:

- formułować cele wybranej metody pomocy psychologicznej;

- rozpoznawać wpływ własnych (terapeuty) zachowań na jakość relacji terapeutycznej;

- rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od rodzaju metody pomocy psychologicznej;

- rozpoznawać różnice w relacji terapeutycznej w zależności od etapu w procesie zmiany;

Umiejętności

- uzgodnić z pacjentem/klientem wspólne cele terapii/pomocy psychologicznej;

- zaprojektować i uzgodnić z pacjentem sposoby osiągania celów terapii;

- oceniać krytyczne momenty w relacji terapeutycznej;

- przeprowadzić rozmowę z pacjentem o problemach w ich relacji terapeutycznej;

Kompetencje społeczne

- jest otwarty na rozumienie samego siebie;

- jest zdolny do modyfikowania swoich zachowań w relacji;

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze)

- aktywność na zajęciach: stawianie pytań, wysuwanie wątpliwości, udział w dyskusji

- przygotowanie zadań domowych / w zespołach dwuosobowych/

- przedstawienie pracy pisemnej zaliczającej warsztaty

Zakres tematów:

Omówienie znaczenia i właściwości związku terapeutycznego pomiędzy pacjentem a terapeutą sprzyjającego osiąganiu celów terapeutycznych oraz budowaniu satysfakcji pacjentów.

2. Kształtowanie/ doskonalenie umiejętności formułowania celów i układania planów terapii dostosowanych do potrzeb pacjentów.

3. Kształtowanie/ doskonalenie umiejętności zawierania kontraktu terapeutycznego.

4. Kształtowanie/ doskonalenie umiejętności rozpoznawania różnego rodzaju czynników wpływających na jakość relacji (m.in. opór, przeniesienie, przeciwprzeniesienie).

5. Relacja terapeutyczna w różnych fazach psychoterapii .

6. Relacja terapeutyczna u pacjentów z różnym rozpoznaniem.

7. Relacja terapeutyczna w różnych podejściach terapeutycznych.

Metody dydaktyczne:

Warsztat; praca w diadzie; dyskusja; studium przypadku; praca w grupach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 16:10 - 19:45, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1204
Maryla Malewicz-Sawicka 18/ szczegóły
2 każdy piątek, 9:50 - 13:15, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1107/1108
Irena Jelonkiewicz-Sterianos 15/ szczegóły
3 każdy czwartek, 13:30 - 15:05, Budynek z aulami C, sala 3634
Jan Czabała 17/ szczegóły
4 każdy piątek, 8:00 - 9:35, Budynek z aulami C, sala 3232
Marcin Sękowski 15/ szczegóły
5 każdy poniedziałek, 16:10 - 19:45, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1204
Maryla Malewicz-Sawicka 14/ szczegóły
6 każdy piątek, 9:50 - 13:15, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1107/1108
Irena Jelonkiewicz-Sterianos 12/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)