Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Psychologia śmierci: aspekty rozwojowe i kliniczne 20-FF-PSM
Wykład (WYK) Semestr letni 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 55
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Becker, E. (2015). Zaprzeczanie śmierci. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.

Freud, S. (1998). Aktualne uwagi o wojnie i śmierci. [W:] S. Freud, Pisma społeczne (Dzieła, t. IV, s. 25-50). Warszawa: Wydawnictwo KR

Freud, S. (1917/2007). Żałoba i melancholia. [W:] S. Freud. Psychologia nieświadomości (Dzieła, t. VIII, s. 145-160). Warszawa: Wydawnictwo KR.

Jung, C. G. (1989). Dusza i śmierć. [W:] C. G. Jung, Rebis czyli kamień filozofów (s. 271-286). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kübler-Ross, E. (1979). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Sękowski, M. (2014). Psychodynamiczna psychoterapia osób w drugiej połowie życia. Psychoterapia, 168, 77-91.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Akhtar, S. (2010). The Wound of mortality: Fear, denial, and acceptance of death. New York: Jason Aronson.

Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Vol. 3. Loss: Sadness and depression. New York: Basic Books.

Colarusso, C. A. (2014). Fear of death. [W:] S. Akhtar (red.). Fear: A dark shadow across our life span (169-190). London: Karnac.

Field, N.P. (2006). Unresolved grief and continuing bonds: An attachment perspective. Death Studies, 30, 739-756.

Fraley, R. C., Shaver, P.R. (2016). Attachment, loss, and grief: Bowlby's views, new developments, and current controversies. [W:] J. Cassidy, P. R. Shaver (red.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications, 3rd Ed. (s. 40-62). New York: Guilford Press.

Hołyst, B. (2012). Suicydologia, wyd. 2. Warszawa: LexisNexis.

Jaques, E. (2006). Death and the mid-life crisis. [W:] G. Junkers (red.), Is it too late? Key papers on psychoanalysis and ageing (s. 1-27). London: Karnac.

Kastenbaum, R. (1998). Po tamtej stronie życia. Warszawa: Diogenes.

Kastenbaum, R. (2000). The psychology of death. 3rd ed. New York: Springer Publishing Company, Inc.

Kernberg, O. (2010). Some observations on the process of mourning. The International Journal of Psychoanalysis, 91, 601-619.

Leenaars, A. A. (1991). Life span perspectives of suicide: Time-lines in the suicide process. New York: Springer Science+Business Media, LLC.

Neimeyer, R. A. (1994). Death anxiety Handbook: Research, instrumentation, and application. London: Taylor & Francis.

May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencji. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Posner, K, Brown, G. K., Stanley, B., Brent, D. A., Yershova, K. V., Oquendo, M. A., Currier, G. W., Melvin, G. A., Greenhill, L., Shen, S., Mann, J. J. (2011). The Columbia-Suicide Severity Rating Scale: initial validity and internal consistency findings from three multisite studies with adolescents and adults. American Journal of Psychiatry, 168, 1266-1277.

Rusaczyk, M. (2008). Teoria opanowywania trwogi. Dyskurs w literaturze amerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Strack, S., Feifel, H. (2003). Psychology. [W:] R. Kastenbaum, (red.), Macmillan encyclopedia of death and dying (s. 686-689). New York: Thomson Gale.

Yalom, I.D. (2008). Psychoterapia egzystencjalna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna i rozumie miejsce psychologii śmierci w systemie nauk i jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

Zna psychologiczne koncepcje postawy wobec śmierci

Zna najważniejsze narzędzia pomiaru postawy wobec śmierci

Zna psychologiczne teorie żałoby

Posiada wiedzę na temat zaburzeń procesu żałoby, ich uwarunkowań i diagnozowania

Zna wybrane narzędzia do pomiaru procesu żałoby

Zna psychologiczne koncepcje samobójstwa

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi różnicować myśli, tendencje i zachowania samobójcze

Potrafi różnicować normatywny i powikłany proces żałoby

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ma świadomość znaczenia kwestii egzystencjalnych w psychologicznym funkcjonowaniu człowieka w zdrowiu i psychopatologii

Ma świadomość klinicznej i społecznej powagi problematyki suicydalności

Rozumie specyfikę kontaktu diagnostycznego i terapeutycznego oraz jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w pracy psychologa

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin z wykładu i na podstawie książki.

Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Kraków: Universitas.

Konieczność obecność na 2/3 wykładów.

Zakres tematów:

1. Tanatologia i psychologia śmierci

2. Psychologiczne teorie postawy wobec śmierci – psychoanaliza

3. Psychologiczne teorie postawy wobec śmierci – psychologia egzystencjalna

4. Psychologiczne teorie postawy wobec śmierci – perspektywa rozwojowa

5. Psychologiczne teorie postawy wobec śmierci – perspektywa rozwojowa, c.d.

6. Jak badać postawę wobec śmierci?

7. Psychologiczne teorie żałoby

8. Żałoba z perspektywy teorii przywiązania – Bowlby i jego następcy

9. Psychopatologia żałoby – zespół przewlekłej żałoby

10. Jak badać proces żałoby?

11. Suicydologia i psychologiczne aspekty samobójstwa

12. Myśli samobójcze, tendencje samobójcze, zachowania samobójcze i ich diagnozowanie

13. Psychologiczne teorie samobójstwa

14. Psychologiczne aspekty chorób terminalnych – wprowadzenie

15. Doświadczenia z pogranicza śmierci

Metody dydaktyczne:

Wykład z dyskusją

Prezentacje multimedialne

Omawianie studiów przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każda środa, 17:10 - 18:45, sala 3605
Marcin Sękowski 29/55 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.