Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i wspomaganie dziecka z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania 10-4S-DTC1
Laboratorium/warsztaty (LAB) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 12
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji : problem i diagnozowanie. - Wyd. 2. - Gdańsk : Harmonia, 2003

Mogdanowicz M. Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym , WSiP , Warszawa

Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989

Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005

Literatura uzupełniająca:

Materiały nt. wspomagania uczniów ze specyficznymi zaburzeniami w uczeniu się (PDF ORE)

Zazzo R, Galifret - Granjon N. (...), Metody psychologicznego badania dziecka T1, Warszawa

KORP- materiały diagnostyczne, test badania słuchu fonematycznego I.Styczekv

Efekty uczenia się:

PE2_W18 ma szczegółową wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych dotyczących wczesnej edukacji w tym wczesnej edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami

PE2_U02 potrafi wykorzystywać i integrowac wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnychy, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działan praktycznych w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się

PE2_U07 ma pogłębione umiejętnosci obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru trudności dzieci w opanowywaniu umiejętności szkolnych

PE2_U13 potrafi realizowac zadania i rozwiązywac problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu pedagogiki korekcyjnej

PE2_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczensje edukacji i pedagogiki korekcyjnej; angażuje się w współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych

PE2_K09 wykazuje wrażliwość na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowania pracy - studium przypadku, analiza dokumentacji, wstępna diagnoza z opinią

Godziny kontaktowe : 12

Praca własna - przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS :2

Zakres tematów:

1.Ocena umiejętności w zakresie rozwoju mowy, myślenia , czytania i pisania. Testy, metody i sposoby oceniania ucznia.

Zaburzenia mowy / artykulacji a problemy z czytaniem i pisaniem . Poziom umiejętności słuchowych a jakość komunikacji,

czytania głośnego.

2. Działania praktyczne - ocena/ diagnoza/ zalecenia dla ucznia, rodzica, nauczyciela, wychowawcy. Przygotowanie praktyczne

do tworzenia zajęć korekcyjno - kompensacyjnych .

3. Przyczyny i rodzaje zaburzeń - analiza materiału dokumentalnego , ocena umiejętności dzieci, rozpoznawanie problemów

4. Wspólpraca nauczyciela z PPP, rodzicami. Komunikacja z uczniem z problemami w zakresie czytania i pisania. Potrzeby

rozojowe dziecka a system opieki i wsparcia wychowawczego, pedagogicznego.

Metody dydaktyczne:

metody aktywizujące, ćwiczenia indywidualne, w grupach i zespołach, analiza przypadków (studium przypadku) , dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mirosława Pleskot 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)