Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i wspomaganie dziecka z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania 10-4S-DTC1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bogdanowicz m., Ryzyko dysleksji : problem i diagnozowanie. - Wyd. 2. - Gdańsk : Harmonia, 2003

2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989

3.Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1994

4. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005

6. Włoch A., Włoch S., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej

i wczesnoszkolnej. Wybrane problemy i rozwiązania, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk 2005

2. Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń : Wydaw. A. Marszałek, 1994

3. Herzyk A., Ledwoch B., Trudności w czytaniu i pisaniu – aspekty neuropsychologiczne : materiały dla nauczycieli metodyków

terapii pedagogicznej i psychologów, Lublin, CDN, 1989

4. Leśniak A., Przyczyny i objawy trudności w pisaniu / Życie Szkoły. – 2002, nr 4, s. 244–248

5. Malendowicz J., O trudnej sztuce czytania i pisania. – Warszawa : Nasza Księgarnia, 1978

6. Opolska T., Pokonujemy trudności w czytaniu i pisaniu : przegląd metod pracy korekcyjno-kompensacyjnej, Warszawa,

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, 1997

7. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005

8. Trawińska H., Zabawy rozwijające dla małych dzieci, Warszawa 2006

9. Włodek-Chronowska J. (red.), Terapia pedagogiczna, Kraków 1993

Efekty uczenia się:

PE2_W18 ma szczegółową wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych dotyczących wczesnej edukacji w tym wczesnej edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami

PE2_U02 potrafi wykorzystywać i integrowac wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnychy, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działan praktycznych w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się

PE2_U07 ma pogłębione umiejętnosci obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych z obszaru trudności dzieci w opanowywaniu umiejętności szkolnych

PE2_U13 potrafi realizowac zadania i rozwiązywac problemy teoretyczne i praktyczne z zakresu pedagogiki korekcyjnej

PE2_K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wczensje edukacji i pedagogiki korekcyjnej; angażuje się w współpracę w toku rozwiązywania problemów edukacyjnych

PE2_K09 wykazuje wrażliwość na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), projektu (diagnoza

z opinią)

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 10

Praca własna - przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury: 5

Przygotowanie projektu - diagnozy/ analiza materiałów źródłowych / próbek diagnostycznych: 18

Sumaryczna liczba punktów ECTS :2

Zakres tematów:

1.Diagnoza, sposoby diagnozowania, wybrane narzędzia diagnostyczne, cechy dobrej diagnozy.

2.Wspieranie, wspomaganie, zajęcia korekcyjno - kompensacyjne, tymulacja rozwoju dziecka

3. Trudności w nauce - przyczyny, specyfika . Funkcjonowanie ( fizjologia) narządów odpowiedzialnych za zdobywanie

umiejętności w zakresie pisania i diagnozy. Dysleksja, dysoortografia i inne zaburzenia mające wpływ na probklemy z

nabywaniem umiejętności szkolnych (mw tym dyspraksja, zaburzenia SI, rola ortooptyki)

4. Wybrane materiały do diagnozy, ocena - opinia/diagnoza- przykłady praktyczne / analiza materiału filmowego/ próbki pisma /

prace /. Tworzenie pomocy dydaktycznych.

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne w zespołach/ grupach i indywidualne - analiza materiału, ocena - próba diagnozny

pedagogicznej/językowej/ analiza materiału filmowego, Metody aktywizujące.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mirosława Pleskot 29/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)