Współczesne nurty w filozofii 10-4F-WNF
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2018/2019
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ayer, A., Filozofia w XX wieku, W-wa: Wydawnictwo naukowe PWN, 2003. Filozofia podmiotu. Fragmenty filzoofii analitycznej, Warszawa: Fundacja Aletheia, 2001 Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, Wydawnictwo Spacja, 1995. Klawiter, A.; (red.); 2008, Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość, Warszawa: PWN Martens, E.,Schnadelbach, H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna, 1995. Tatarkiewiecz Wł, Historia filozofii t.3, Warszawa: PWN, 1981. Literatura uzupełniająca: Bremer, J., Czy wolna wola jest wolna?, Kraków: Wydawnictwo WAM, Wydawnictwo Akademii Ignatianum, 2013. Bremer, J., 2005, Jak to jest być świadomym?, Warszawa: IFiS PAN. Crosby, J.F., Zarys filozofii osoby, Kraków: Wydwanictwo WAM, 2007. Damasio, A,, Tajemnica świadomości, Warszawa: Wydawnictwo PWN, 20008. Miłkowski, M., Poczobut, R., (red.); 2008, Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, Warszawa: IFiS PAN. Miłkowski, M., Poczobut, R., (red.); 2012, Przewodnik po filozofii umysłu, Kraków: WAM Nagel, T., Pytania ostateczna, Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997. Nagel T., Widok znikąd, Warszawa: Fundacja Aletheia, 1997. Przybysz, P.; Dziarnowska, W.; (red.); 2012, Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu, 6(1). |
||
Efekty uczenia się: |
Sposoby pomiarów efektów kształcenia: egzamin pisemny Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 15 h przygotowanie do zajęć - 30 h przygotowanie do egzaminu - 30 h 3 ECTS |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: egzamin pisemny Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 15 h przygotowanie do zajęć - 30 h przygotowanie do egzaminu - 30 h |
||
Zakres tematów: |
1. O kondycji współczesnej filozofii. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i neurofilozofia. 2. Elementy filozofii egzystencjalistycznej i filozofii życia. Specyfika idei egzystencji u przedstawicieli nurtu: S.Kierkegaarda, K. Jaspersa, J-P. Sartre’a i M. Heideggera. Kryzys egzystencjalny, sytuacje graniczne, rzucenie w świat jako podstawa ludzkiej egzystencji. Filozofia jako rozjaśnianie egzystencji. 3. Nurt personalistyczny w filozofii – geneza i idee. Kategoria osoby ludzkiej i jej godności oraz teocentryzm u J. Maritaina. Jednostka i osoba, alter i alienus u E. Mouniera. Kompleksyfikacja wszechświata i noosfera u T. de Chardin. Duchowy i psychiczny wymiar miłości, odpowiedzialności, psychiczności, seksualności i pracy u K. Wojtyły. 4. Współczesna filozofa życia. Antyesencjalizm i krytyka europejskiej kultury u F. Nietzschego. Koncepcja woli mocy i nadczłowieka. Antynaturalizm metodologiczny i ontologiczny W. Dilthey’a. Hermeneutyka jako metoda rozumienia dziejowej tożsamości człowieka. Intuicjonizm H. Bergsona. Teoria pędu życiowego (elan vital). 5. Tożsamość osobowa w analizach filozoficznych. Charakterystyka pojęcia osoby i tożsamości osobowej u D. Parfita. Osoba i jej ciało w ujęciu F. Cowley. Tożsamość osobowa a pamięć. Długowieczność i problem stopniowania tożsamości osobowej – S. Shoemaker. Tożsamość osobowa a etyka terapii genowej i sztucznej inteligencji. 6. Wybrane problemy współczesnej filozofii umysłu. Idea obiektywności mentalnej u T. Nagela. Kategoria nastawienia intencjonalnego i systemu intencjonalnego u D. Dennetta. D. Chalmersa koncepcja świadomości. A. Clarka i D. Chalmersa koncepcja umysłu rozszerzonego. 7. Przedmiot, zadania i metoda neurofilozofii. Świadomość i jej poziomy w ujęciu A. Damasio. Sposoby poznawania cudzych świadomości – teoria umysłu i hipoteza neuronów lustrzanych. Świadomosć a samoświadomość u człowieka i istot pozaludzkich. 8. Zmysł i namysł moralny w perspektywie neurofilozofii. Intuicje moralne, emocje moralne i moralne rozumowania jako trzy filary sądów moralnych – M. Hauser, J. Green, J. Moll, J. Haidt. Moralność a kultura i natura. Czy można mówić o moralności u zwierząt? |
||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca, prezentacja Power Point, film, dyskusja, case study |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 11:40 - 13:15,
sala 3083 (aula A) |
Wioletta Dziarnowska | 101/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek z aulami C |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.