Literatura: |
1. J. Gandziarowska-Ziołecka, J. Średnicka, K. Zyskowski (2012). „Kapitał społeczny i dobro wspólne”, w: A. Giza, M. Sikorska (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. P. Bourdieu (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, str. 83-125.
3. Matysiak, I. (2014). Rola sołtysów we współczesnych społecznościach lokalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, rozdz. 5. „Determinanty obejmowania funkcji sołtysa przez kobiety i mężczyzn”, str. 130-156.
4. Kajdanek, K. (2011). „Suburbanizacja w Polsce – pejzaż społeczno-przestrzenny”. Przegląd Socjologiczny 60.2-3, str. 303-320.
5. Wasielewski, K. (2013). Młodzież wiejska na uniwersytecie. Droga na studia, mechanizmy alokacji, postawy wobec kształcenia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, rozdz. 7. „Młodzież wiejska na uniwersytecie – sytuacja materialna, wyniki w nauce, aktywność na studiach”, str. 199-232.
6. Radziwinowiczówna, A., Rosińska, A (2018). „Lokalna realizacja polityk senioralnych w obszarach partycypacji, integracji i opieki”. W: M. Okólski, red. Wyzwania starzejącego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, str. 255-285.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
zna terminologię odnoszącą się do problematyki socjologii społeczności lokalnych na poziomie rozszerzonym
posiada szerszą oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do socjologii społeczności lokalnych, relacji między różnymi obszarami życia społecznego
potrafi rozwijać formy indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych
Umiejętności
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu problematyki socjologii społeczności lokalnych przy użyciu różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sąd
przygotować spełniające uznane standardy wystąpienia ustne w języku polskim, w zakresie problematyki socjologii społeczności lokalnych
proponować rozwiązania w zakresie zwiększenia aktywności społeczności lokalnej
analizować przyczyny i przebieg aktywności społecznej, formułować własne opinie na temat aktywności społecznej oraz stawić proste hipotezy badawcze i je weryfikować
dostrzegać, obserwować i interpretować inicjatywy i aktywności społeczne oraz wyjaśniać relacje między owymi zjawiskami
Kompetencje społeczne
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do socjologii społeczności lokalnych.
2. Poziom kapitału społecznego w polskim społeczeństwie.
3. Jaka jest współczesna polska wieś?
4. Zaangażowanie kobiet w wiejskich społecznościach lokalnych.
5. Aktywność społeczna w wiejskich środowiskach lokalnych.
6. Społeczności lokalne w przestrzeni podmiejskiej.
7. Młodzi mieszkańcy wsi a studia wyższe.
8. Czy istnieje lokalność w wielkim mieście? Przypadek Warszawy.
9. Osoby starsze w społecznościach lokalnych – zasób czy obciążenie?
10. Przemiany amerykańskich miast przemysłowych na przykładzie Detroit.
11. Moja społeczność lokalna – prezentacje studentek.
|