Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia i metody nauk społecznych 20-4F-MEM
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2018/2019

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura omawiana i dyskutowana na ćwiczeniach:

Danuta Duch-Krzystoszek, Agata Gruszecka. 2011. Jakościowe podejście w badaniu socjologicznym. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: Wyd. APS, s. 357-378.

Kamil Miszewski. 2005. Socjolog w kryminale: więzienie jako nieprzyjazny teren badań. „Studia Socjologiczne” nr 3, s. 65 – 92.

Renata Ewa Hryciuk. 2008. Od córki do profesjonalistki. Obserwacja uczestnicząca w antropologii: dylematy, ograniczenia i zaskoczenia na przykładzie badań terenowych w mieście Meksyk. W: Barbara Jakubowska i Tomasz Wiślicz (red.) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, Zabrze: Inforteditions.

Uwe Flick. 2010. Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Hanna Palska. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wyd. IFiS PAN, rozdz. Dane i metoda, s. 27-44, 45-123.

Earl Babbie w: Badania społeczne w praktyce Rozdział 9. Badania sondażowe 274 – 312

Lutyński Jan. 2000. Pojęcie ankiety. w: Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia. Tyczyn, ss. 135-149

Dominika Maison. Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa 2017. Rozdział 8: Techniki projekcyjne i techniki wspomagające – sposób na wyjście poza deklaracje.

David Silverman. 2008. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, cz.V. Pisanie rozprawy naukowej, s. 341-387.

Metody i kryteria oceniania:

Student zalicza ćwiczenia na podstawie zdobytych w czasie zajęć punktów. Punktowane są 2 pisemne kolokwia, prace badawcze wykonywane w ramach ćwiczeń (notatka z obserwacji, raporty z badań zrealizowanych metodą IDI, konstrukcja kwestionariusza ankiety), prezentacje lektur i aktywność na zajęciach. Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu jeśli zdobył ponad 50% punktów.

Zakres tematów:

Kształtowanie umiejętności w zakresie: stawiania pytań badawczych i formułowania hipotez, dobierania odpowiednich metod poznania do stawianych pytań badawczych, budowania narzędzi badawczych (dyspozycje do obserwacji, scenariusz IDI, kwestionariusz ankiety), realizacji badań (obserwacja, IDI), opracowywania wyników z badań, przygotowywania prezentacji z omówieniem wyników badania.

Wprowadzenie do zajęć. Organizacja kursu.

Proces badawczy: Co to są badania społeczne? W jakim celu się je prowadzi? - dyskusja lektur, wybór tematów badań, formułowanie pytań badawczych i stawianie hipotez, definiowanie pojęć.

Obserwacja: dyskusja lektur, usystematyzowanie obserwacji, planowanie badań własnych z użyciem obserwacji, realizacja obserwacji, notatka z badania, omówienie doświadczeń z terenu.

IDI: dyskusja lektur, praca w grupach, tworzenie koncepcji badania, praca nad narzędziem (scenariusz IDI), przeprowadzenie wywiadu, poznanie zasad transkrypcji, sporządzenie transkrypcji, poznanie zasad analizy danych jakościowych, analiza danych z badania własnego, prezentacja wyników badań własnych, omówienie wykonanego przez studentów zadania.

Sondaż: dyskusja lektur, praca w grupach, opracowanie koncepcji badania własnego, budowa kwestionariusza ankiety (min 30 pytań zróżnicowanych ze względu na rodzaj), omówienie wykonanego przez studentów zadania.

FGI: badania społeczne a badania marketingowe, techniki projekcyjne i wspomagające w badaniach.

Podsumowanie zajęć: dobre rady w pisaniu prac magisterskich, jakich błędów nie popełniać.

Metody dydaktyczne:

praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów, konsultacje projektów badawczych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 17:10 - 18:45, sala 3131/3132
Anna Pokrzywa 28/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)