Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład akademicki (1) 10SD-1A-WYK1
Wykład (WYK) Semestr letni 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

H.H. Krüger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.

*Wykaz tekstów źródłowych i literatury przedmiotu jest przekazywany podczas zajęć.

Por. wykaz bibliograficzny zawarty w:

B. Milerski. Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Warszawa 2011.

B Milerski, M. Karwowski, Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, Kraków 2016.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych oraz ich pomiar są realizowane zgodnie z przyjętym programem kształcenia na poziomie studiów III stopnia na kierunku pedagogika

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na podstawie aktywności w dyskursie prowadzonym w trakcie zajęć oraz znajomości treści przedmiotu (odpowiedź ustna).

Zakres tematów:

Pojęcie pedagogiki humanistycznej, definicje humanizmu, definicje humanizmu i definicje pedagogiki humanistycznej: pedagogika antyczna, pedagogika renesansu, neohumanizm, pedagogika humanistyczna i hermeneutyczna, polska pedagogika kultury, pedagogika egzystencjalna i dialogiczna, pedagogika personalistyczna, pedagogika pajdocentryczna, pedagogika w duchu psychologii humanistycznej, pedagogika krytyczna

Paradygmat humanistyczny w pedagogice, pojęcie paradygmatu, współczesne definiowanie paradygmatu humanistycznego w pedagogice

Geneza nauk humanistycznych w tradycji niemieckiej, francuskiej i brytyjskiej

Neohumanizm jako geneza współczesnej pedagogiki humanistycznej, neohumanistyczna wykładnia pojęcia "Bildung, wychowanie adaptacyjne, wychowanie z perspektywy egzystencjalnej a współczesne teorie konstruktywistyczne

Powstanie i rozwój pedagogiki humanistycznej jako "geisteswissenschaftliche Pädagogik", "geisteswissenschaftliche Pädagogik" a polska pedagogika kultury, wielość wykładni pedagogiki kultury

Kontynuacja pedagogiki humanistycznej jako pedagogiki hermeneutycznej, rozwój i wielość nurtów pedagogiki hermeneutycznej

Pedagogika humanistyczna jako pedagogika fenomenologiczna, "stara" i "nowa" fenomenologia, podejście fenomenologiczne a podejście hermeneutyczne

Geneza i rozwój pedagogiki egzystencjalnej, pojęcie egzystencjalizmu, egzystencjalizm jako impuls pedagogiczny

Geneza i rozwój pedagogiki dialogu, pedagogika dialogu jako pedagogika egzystencjalna

Geneza i rozwój pedagogiki personalistycznej, pedagogika personalistyczna a pedagogika egzystencjalna, personalizm a egzystencjalizm - podobieństwa i różnice

Geneza i rozwój pedagogiki krytycznej, pojęcie teorii krytycznej, współczesne pojmowanie teorii krytycznej i jej związki z innymi tradycjami humanistyki, pedagogika krytyczna jako pedagogika humanistyczna

Rekapitulacja: pedagogika humanistyczna a paradygmat humanistyczny w pedagogice

Metody dydaktyczne:

Wykład, materiały handout, lektura tekstów źródłowych, dyskurs z uczestnikami wykładu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 19:00 - 20:30, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1070/1071
Bogusław Milerski 6/ szczegóły
2 raz na miesiąc w środę, 11:40 - 15:05, Budynek z aulami C, sala 3235
raz na miesiąc w środę, 9:50 - 11:25, (budynek nieznany), (sala nieznana)
raz na miesiąc w środę, 19:00 - 20:30, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Szewach Weiss 3/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)