Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia i metody nauk społecznych 20-4F-MEM
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2017/2018

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Stefan Nowak. 2017. Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Paweł B. Sztabiński, Zbigniew Sawicki, Franciszek Sztabiński (red.). 2005. Fieldwork jest sztuką. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.

Grzegorz Babiński. 1980. Wybrane zagadnienie z metodologii socjologicznych badań empirycznych. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Leszek A. Gruszczyński. Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Norman Denzin, Yvonna Lincoln. 2009. Metody badań jakościowych. Tom 1 i 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (lektura zalecana).

Antoni Sułek, Anna Wyka (red.).1989. Poza granicami socjologii ankietowej. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.

Anna Wyka.1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wyd. IFIS PAN.

Dariusz Jemielniak (red.). 2012. Badanie jakościowe, metody i narzędzia. Tom II. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Danuta Duch-Krzystoszek, Agata Gruszecka. 2011. Jakościowe podejście w badaniu socjologicznym. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: Wyd. APS.

Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badań terenowych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Uwe Flick. 2010. Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

David Silverman. 2008. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

David Silverman. 2008. Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Graham Gibbs. 2011. Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Michael Angrosino. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Steinar Kvale. 2004. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Steinar Kvale. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN

Marek Ziółkowski, Jan Włodarek (red.) 1990. Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa-Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Dominka Maison. 2001. Zogniskowane wywiady grupowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Rosaline Barbour. 2011. Badania fokusowe. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Jolanta Lisek-Michalska, Paweł Daniłowicz (red.). 2007. Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Nicińska Magdalena. 2000. Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe – analiza porównawcza. w: „ASK. Społeczeństwo, badania, metody”. Wyd. IFiS PAN, nr 8, s. 39-50

Rose Gillian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, Rozdział 4: Analiza treści. Opowiadanie o tym, co (sądzisz, że) widzisz, ss. 83-100.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową z przedmiotu uzyskuje student/ka, który/a zdobył/a na ćwiczeniach 60% i więcej możliwych do zdobycia punktów, wysokość oceny jest odpowiednia do liczby zdobytych punktów.

Student/ka, która/y zdobył/a ponad 50% ale mniej niż 60% możliwych do zdobycia punktów pisze w sesji poprawkowej egzamin z całości treści przedmiotu.

Zakres tematów:

Wykład: Proces badawczy w poznaniu socjologicznym (etapy procesu, pytania badawcze, hipotezy, definiowanie i operacjonalizacja pojęć, wskaźniki, zmienne). Paradygmat pozytywistyczny i humanistyczny poznania. Przegląd metod. Obserwacja jako metoda badawcza: status metody, typy obserwacji i ich charakterystyki, systematyzacja obserwacji, narzędzia. IDI jako metoda badawcza (też: elementy metody biograficznej): status metody, rodzaje IDI, narzędzia, przebieg wywiadu, zasady analizy danych jakościowych. Sondaż jako metoda badawcza: status metody, rodzaje sondażu, przebieg badania, narzędzia badań sondażowych (ankieta vs kwestionariusz wywiadu), kwestionariusz jako narzędzie, pytanie jako narzędzie (rodzaje pytań i zasady ich układania, skale, kafeterie), analiza wyników badań sondażowych. Dobór jednostek do badania (losowy/celowy). Analiza treści jako metoda badawcza: status metody, etapy realizacji badania. FGI jako metoda badawcza: status metody, scenariusz, dobór jednostek, realizacja badania, techniki projekcyjne.

Metody dydaktyczne:

wykład, multimedialne prezentacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55, sala 3413
Danuta Duch-Krzystoszek 37/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)